Det kunne jo ske for en selv

I en 8. klasse i København har flere elever valgt at lave projektopgave om seksuelle overgreb mod børn. Ifølge eleverne Lulu Tangø og Ida Marie Hansen er øget kendskab afgørende for deres aldersgruppe

Hvis børn og unge skal være i stand til at sige fra over for seksuelle overgreb fra en voksen, er det nødvendigt, at de unge ved mere om pædofili, mener Lulu Tangø (tv.) og Ida Marie Hansen. Her gør de sig parat lige inden deres fremlæggelse om pædofili, som de på Skolen på Duevej i København har lavet projektopgave om. Deres lærer har de seneste år bidt mærke i, at eleverne i stigende grad har fokus på seksuelle overgreb – blandt andet på grund af egne negative oplevelser. –
Hvis børn og unge skal være i stand til at sige fra over for seksuelle overgreb fra en voksen, er det nødvendigt, at de unge ved mere om pædofili, mener Lulu Tangø (tv.) og Ida Marie Hansen. Her gør de sig parat lige inden deres fremlæggelse om pædofili, som de på Skolen på Duevej i København har lavet projektopgave om. Deres lærer har de seneste år bidt mærke i, at eleverne i stigende grad har fokus på seksuelle overgreb – blandt andet på grund af egne negative oplevelser. –. Foto: Mette Frandsen.

Pianomusik fylder klasselokalet. Fra en projektor i loftet spiller en film, som 8. klasseeleverne Ida Marie Hansen og Lulu Tangø fra Skolen på Duevej i København har skabt. Sort-hvide billeder glider hen over tavlen til lyden af klagende sang.

LÆS OGSÅ: Opgør med tabu: Børn bryder tavshed om seksuelle overgreb

Han holdt hende fast, selvom hun blev ved med at sige nej. Hun gik med det alene og græd kun skjulte tårer, lyder det.

Billederne skifter fra de glidende still-billeder til regulær film. Et kondom rammer gulvet, og en pige slæbes afsted. Filmen klipper, nu skærer pigen sig selv i armen, sluger en håndfuld piller og hænger foroverbøjet over et toilet og kaster op. Sangen fortsætter:

Selvom hun er blevet voksen, glemmer hun aldrig det, der skete.

Filmen slutter, og tavsheden hænger i klasselokalet. Så klapper eleverne, og Ida Marie og Lulu smiler forlegent, inden de giver sig til at forklare.

Pædofile samarbejder i hele verden, hvor de hjælper hinanden. Grunden til, at de er pædofile, er, at de er seksuelt tiltrukket af børn. Man kan forsøge at forklare dem, at det, de gør, er forkert, og at børnene ikke kan lide det. Ofte er der sket noget i samme stil i de pædofiles egen barndom, fortæller Ida Marie.

Hun har sammen med klassekammeraten Lulu valgt at lave projektopgave om pædofili. Efter fremlæggelsen forklarer de, hvorfor de valgte netop det emne.

Det er et problem, som handler meget om vores aldersgruppe, men alligevel ved man ikke ret meget om det. Man hører jo hele tiden om det i tv, at det er meget udbredt, og så er det godt at få mere viden om det, så man kan hjælpe for eksempel en veninde, hvis hun er udsat for det, siger Lulu.

Ida Marie supplerer:

Vi hører hele tiden om pædofili, men ved faktisk ikke rigtig, hvad det er. Og det kunne jo ske for en selv.

Uvidenheden om pædofili og seksuelle overgreb blandt børn og unge er stor, vurderer flere rådgivningscentre over for Kristeligt Dagblad, men bevidstheden vokser, lyder det samtidig.

For rådgivningscentrene oplever i takt med det voksende mediefokus på grove overgrebssager, at flere børn og unge kontakter dem for at søge råd.Og det er der i allerhøjeste grad behov for, mener Anni Marquard, daglig leder af Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning Cyberhus, som henvender sig særligt til 12 til 15-årige.

Når de unge kommer ind til os via chatten, oplever de for første gang at tale med nogen om det misbrug, de er udsat for. De ved måske ikke, at noget er galt derhjemme, de har bare ondt i maven over et eller andet. Gennem chatten får de klarhed over, at noget i hjemmet ikke er, som det skal være, siger hun.

Internettet er på den måde både en fordel og en udfordring i kampen mod seksuelle overgreb mod børn og unge. For på den ene side er online-verdenen det sted, hvor pædofile kommer i kontakt med deres ofre, men på den anden side er det også her, børnene kan finde hjælp.

Vi prøver at fortælle børnene, at det, der sker derhjemme, ikke er okay. Vi får dem til at sætte ord på og guider dem hen til nogen, der kan hjælpe dem. Børn og unge ved alt for lidt om det her, men på nettet kan de google sig frem til hjælpen, siger Anni Marquard.

Ida Marie og Lulu er nu blandt de unge, der ved en del mere end alt for lidt. Eksempelvis at de personer, der udnytter børn seksuelt, er en broget flok.

Altså, det er jo kun 10 procent af overgrebene, hvor det er rigtige pædofile, der gør det. Der er for eksempel to andre grupper, der også misbruger børn: dem, som gør det af falsk kærlighed, og dem, som gør det for at få magt, siger Lulu.

Den viden spreder de to piger til klassekammeraterne i løbet af de 20 minutters fremlæggelse, hvor også svært forståelige sammenhænge, som hvordan social arv påvirker pædofile, får en grundig forklaring.

Hvis en person i barndommen selv har været udsat for overgreb, kan det nemt være, at han fører det videre. Når personen så bliver voksen, har han fået ind i hovedet, at sådan gør man bare over for børn. Nogen ved selvfølgelig godt, det er forkert, men andre tror også, det er normalt, fortæller Ida Marie.

Foruden Lulu og Ida Marie har endnu en elev fra 8. b valgt at lave projektopgave om seksuelt misbrugte børn og følgerne af det. Og elevernes interesse for emnet har de seneste år været stor, fortæller klasselærer Lotte Bertelsen. I takt med mediernes oprulning af sagerne fra Tønder og Brønderslev har eleverne været ekstra opmærksomme på overgrebs-problematikker.

Efterhånden er der altid elevgrupper, som i projektsammenhænge arbejder med pædofili og misbrugte børn, og snart sagt de fleste piger har på internettet oplevet, at der i chatsamtaler pludselig er en i den anden ende, som vil noget grimt. Derfor kan jeg også mærke med mig selv som lærer, at jeg bliver mere opmærksom på problemet og føler mig forpligtet til at lære dem om sikkerhed på nettet, siger Lotte Bertelsen.

Og skolen og lærerne spiller ifølge Marianne Immersen, leder af rådgivningscentret AlbaHus i København, en afgørende rolle i at øge børns kendskab til seksuelle overgreb.

Vi har i rådgivningen haft en henvendelse, hvor en pige fortalte, at hun igennem skolens seksualundervisning fandt ud af, at hendes bror faktisk forgreb sig på hende. Broren havde sagt til hende, at det, han gjorde, var helt naturligt, og børn, der bliver misbrugt i hjemmet, bliver jo netop ikke opdraget til, hvor grænserne går. Der kan skolen gøre en stor forskel, siger hun.