Dyre billeder kvæler formidling

Offentlige museer og kultursamlinger driver forretning på kulturarven, lyder kritik. Det er så dyrt at få lov at genanvende historiske billeder, at det bremser lokalhistoriske foreninger og mindre forlags formidlingsarbejde

I dag skal man betale op til 2000 kroner for en kopi af et billede fra de nationale museer og kultursamlinger, og det rammer især små lokal- og slægtshistoriske forlag. -
I dag skal man betale op til 2000 kroner for en kopi af et billede fra de nationale museer og kultursamlinger, og det rammer især små lokal- og slægtshistoriske forlag. -. Foto: stock.xchng.

Landets historieforlæggere og foreninger presses af høje priser på fotografiske kopier af den danske kulturarv fra nationale museer og kultursamlinger. De bliver tvunget til at genbruge billeder eller helt undlade at udgive historiske bøger.

I dag skal man betale op til 2000 kroner for en kopi af et billede fra de nationale museer og kultursamlinger, og det rammer især små lokal- og slægtshistoriske forlag. Der er sket en kommercialisering af de store kulturinstitutioner, som har monopol på den danske kulturarv, mener forlæger Ole Degn, arkivar og redaktør af lokalhistoriske bøger og tidsskrifter i Viborg.

Det rammer så hårdt, at det umuliggør eller forringer mulighederne for at udsende historiske bøger. Det begrænser billedudvalget, og mange af de gode billeder bliver aldrig brugt og dermed offentliggjort, siger Ole Degn.

Priserne for de historiske billeder er blevet så høje, at det også gør ondt i økonomien for Forlaget Vandkunsten i København. Forlaget har brugt cirka en million kroner i år bare på illustrationer og er dermed blevet mere afhængigt af private fonde.

Priserne er så høje, at der er bøger, som slet ikke kan skrives. Museerne har lavet forretning på kulturarven. Det er meget ufleksibelt, og man kan ikke forhandle om prisen, siger forlægger Søren Møller Christensen fra Forlaget Vandkunsten.

De danske kulturinstitutioner har ophavsret til fotografiske optagelser af deres kunst og arkivmateriale og kan dermed fastsætte en pris for salg af kopierne. På Statens Museum for Kunst koster et billede op til 1100 kroner til et oplag på under 1000 eksemplarer, mens Odense Bys Museer tager op til 2000 kroner.

Søren Bitsch Christensen, formand for Dansk Historisk Fællesråd som er paraplyorganisation for historiske institutioner, organisationer og foreninger, finder det betænkeligt, at man opkræver meget høje priser for illustrationer, der er offentlig ejendom.

Der er allerede betalt for disse genstande via skatten. Der er tale om en slags ekstra skat. Det er rimeligt, at man opkræver et slags servicegebyr for fremsendelse af materialet, men der er tale om en kopi, som allerede er solgt mange gange. Det er utilfredsstillende, siger Søren Bitsch Christensen, som mener, at der er tale om en faglig forringelse af den historiske dokumentation.

De høje priser for brug af billeder hænger sammen med administrationen, der er forbundet med servicen, påpeger vicedirektør for Statens Museum for Kunst, Birgitte Langkilde.

Vi differentierer priserne efter oplag, format og brug for at imødekomme så mange som muligt. Der er en stor efterspørgsel efter vores værker, og det handler ikke kun om at tage et billede. Det skal findes frem, registreres og dokumenteres blandt andet af kunsthistorikere. Der er tale om ren omkostningsdækning, for så stor er vores bevilling heller ikke, siger Birgitte Langkilde.

krasnik@kristeligt-dagblad.dk

I dag skal man betale op til 2000 kroner for en kopi af et billede fra de nationale museer og kultursamlinger, og det rammer især små lokal- og slægtshistoriske forlag. -
I dag skal man betale op til 2000 kroner for en kopi af et billede fra de nationale museer og kultursamlinger, og det rammer især små lokal- og slægtshistoriske forlag. - Foto: stock.xchng.