Ekspert: Politikere må lære at håndtere hård tone på Facebook

THEMENBILD - Hände auf der beleuchteten Tastatur eines Apple MacBook Pro im Schein des Bildschirmes, ...

Facebook kunne være et fantastisk sted at debattere, hvis ikke det var for den ofte al for hårde tone, mener Bornholms borgmester Winni Grosbøll, som ikke er den eneste politiker, der har trukket stikket til Facebook. Foto: EXPA/ Jakob Gruber / Scanpix Denmark

Tidligere sendte politikerne en presse-meddelelse, og så gik snakken i frokoststuen. På Facebook får politikerne snakken i frokoststuen med. Det er problematisk, hvis politikerne siger, at den debat gider de ikke høre på.
Mads Kæmsgaard Eberholst

Borgmester dropper Facebook, fordi hun er træt af barske kommentarer. Ledende folketingsmedlem for DF har gjort det samme. Men det er problematisk, hvis politikere dropper de folkelige debatter på de sociale medier, siger forsker

”Det tager på energien hele tiden at skulle forholde sig til grimme ord og barske kommentarer. Her er så meget surhed, galde og rå kommentarer, at jeg nogle gange bliver helt forskrækket over, at voksne mennesker kan skrive sådan noget et offentligt sted.”

Sådan skrev Bornholms borgmester Winni Grosbøll (S), da hun i går meddelte, at hun lukker sin Facebookprofil ned.

Hun pointerede samtidig, at Facebook kunne være et fantastisk sted at debattere, hvis ikke det var for den ofte al for hårde tone. Bornholms borgmester er ikke den eneste, der har trukket stikket til Facebook. Dansk Folkepartis udenrigsordfører Søren Espersen skrev i november 2014 et indlæg med titlen ”Farvel til Facebook”.

Den kendte politiker fører i dag sin debat på det sociale medie Twitter. Ifølge en rundspørge fra Danmarks Radio til 920 lokalpolitikere siger 65 procent, at de ofte oplever en ubehagelig tone, når de forsøger at føre en politisk debat på nettet.

Studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst fra Roskilde Universitet forsker i sociale medier, og han forstår godt frustrationen over den til tider hårde tone. Men han mener samtidig, at politikerne bør lære at håndtere de barske ytringer. For Facebook-debatterne er udtryk for, at den diskussion, der tidligere fandt sted i frokosttuen, nu er rykket helt tæt på politikerne.

”Tidligere sendte politikerne en pressemeddelelse, og så gik snakken i frokoststuen. På Facebook får politikerne snakken i frokoststuen med. Det er problematisk, hvis politikerne siger, at den debat gider de ikke høre på. Man kan drømme om al den ophøjede lækre debattone, som de højere samfundslag ønsker. Men sådan er virkeligheden ikke,” siger Mads Kæmsgaard Eberholst, der i 2014 offentliggjorde en undersøgelse baseret på 3800 debatindlæg på nettet.

Den viste, at godt 70 procent af indlæggene var skrevet i en neutral tone, mens en femtedel af indlæggene var negativt ladede.

”Jeg tror ikke, vi får en stor gruppe politikere, der hopper ud af Facebook. Hvis ikke man som politiker kan håndtere de negative indlæg, så er det meget fornuftigt at lukke ned. Generelt er vejen frem for politikere ikke at droppe Facebook, men de skal heller ikke bare lade stå til,” mener Mads Kæmsgaard Eberholst.

Han opfordrer politikerne til at fremme den positive debat på de sociale medier. Lektoren femhæver samtidig, at statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) alternative nytårstale på Facebook, der kritisererede dårlig tone på de sociale medier, er et godt eksempel på en politiker, der effektivt går i rette med de negative ytringer.

Kirsten Poulsen fra firmaet Firstmove har specialiseret sig i at studere en lille gruppe danskere på omkring tre procent, der som de første tager en ny adfærd til sig. På baggrund af disse studier vurderer hun, at brugen af Facebook vil blive mindre de kommende år.

”Vi kommer til at se flere begrænse brugen af Facebook. Det kan være politikere, der opgiver at blive svinet til eller mennesker, der oplever, at de bruger al for meget tid på de sociale medier. Facebook tilhørte i høj grad en tid, hvor det gjaldt om at iscenesætte individet. Der er en reaktion mod at bruge så meget tid på de sociale medier. Vi ser i vores undersøgelser mennesker, der helt dropper mobiltelefonen. Der er en tendens til, at man i højere grad vil være til stede i nuet i stedet for på de sociale medier,” siger Kirsten Poulsen.