Eksperter: Kritik af slagtningsmetode fører ikke til ny Muhammed-krise

Lovindgreb mod slagtning af dyr uden bedøvelse vil ikke føre til et boykot og slet ikke en ny Muhammed-krise, vurderer eksperter. Sagen er simpelthen for lokal, lyder det.

Ingen af os skal køre over for rødt lys af hensyn til ens eget og folks liv og lemmer, men om vi gør det med tre koner på bagsædet eller med tørklæde på hovedet, mens vi gumler halal-tyggegummi, det er ikke en stats opgave at regulere for os, skriver muslimsk jurist Safia Aoude.
Ingen af os skal køre over for rødt lys af hensyn til ens eget og folks liv og lemmer, men om vi gør det med tre koner på bagsædet eller med tørklæde på hovedet, mens vi gumler halal-tyggegummi, det er ikke en stats opgave at regulere for os, skriver muslimsk jurist Safia Aoude. Foto: AKHTAR SOOMRO/.

Saudi-Arabien og andre muslimske lande bør boykotte Danmark. Sådan lyder det fra kilder i det saudiarabiske handelskammers råd i dagens udgave af Kristeligt Dagblad.

Kritikken går på Danmarks nylige beslutning om at forbyde rituel slagtning af dyr uden bedøvelse. En lovændring, som de saudiarabiske kilder kalder for et dansk religionsangreb.

Spørger man Lars Erslev Andersen, seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier, behøver danske eksportvirksomheder dog ikke at frygte, at et mellemøstligt boykot bliver til virkelighed.

LÆS OGSÅ: Mellemøsten truer med boykot efter dansk slagtningsforbud

Jeg tvivler på, at denne her kritik vil føre til et egentligt og omfattende boykot. Det er svært at se, hvordan en slagtningsmetode i Danmark, som jo internationalt ikke er et stort problem, kan køres voldsomt op.

Lars Erslev Andersen nævner selv Muhammed-krisen fra 2005 som sammenligning. Grunden til det er, at man ifølge seniorforskeren ikke kan sætte lighedspunkter mellem de to sager.

Det var en meget speciel sag, og det skyldtes, at der var klare interesserer i at gøre publiceringen af Muhammed-tegningerne til en diplomatisk konflikt. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan en dansk måde at slagte dyr på kan udvikle sig til at blive et globalt problem.

Et argument for et boykot har været, at den danske lovændring er et brud mod religionsfriheden. Det er noget vrøvl, siger Lars Erslev Andersen.

Hvor meget kristen har man lov til at være i Saudi-Arabien? Hvis vi skal tale om brud på religionsfriheden, så kan der findes bedre eksempler end det her.

Derfor mener han heller ikke, at den danske regering bør involvere sig yderligere i sagen.

Hvad skulle de gøre? Skulle de spørge kongefamilien i Riyadh (Saudi-Arabiens hovedstad, red.), hvordan man bør lovgive i Danmark?. Det tror jeg er en dårlig ide. Men man kan måske bede de lokale ambassader om at forklare myndighederne, at der er tale om en lille sag.

Også Torben Rugberg Rasmussen, lektor på Center for Mellemøststudier ved Syddansk Universitet, har svært ved at se, hvordan dansk slagtepraksis skal forvandles til et internationalt knudepunkt.

Det er en relativt forventelig situation, at der lyder kritik, men det er også en situation, der formentlig vil gå i sig selv igen. Men det er da ikke tilfældigt, at der bliver pustet til ilden i Saudi-Arabien og Jorden. Det her kunne i realiteten være en mulighed for lederne i Saudi-Arien og Jordan til at opnå goodwill blandt den muslimske del af befolkningen. Jeg ser dog ikke nogen reel risiko for, at det breder sig som en steppebrand, som det var tilfældet med Muhammed-krisen.