Farum-kommissionen og Margrethe Vestager skuffer

ANALYSE Rapport til 60 millioner kroner og 10 års undersøgelser af skandalerne i Farum Kommune under Venstre-borgmesteren Peter Brixtofte kommer ikke til at ændre meget

Hovedårsagen til, at man ikke foretog den slags opgør med den hidtidige styreform i forbindelse med kommunesammenlægningerne, er uden tvivl, at det kunne have medført en kuldsejling af hele reformen, fordi der kunne opstå mere modstand fra borgmestre. Det skriver Tim Knudsen.
Hovedårsagen til, at man ikke foretog den slags opgør med den hidtidige styreform i forbindelse med kommunesammenlægningerne, er uden tvivl, at det kunne have medført en kuldsejling af hele reformen, fordi der kunne opstå mere modstand fra borgmestre. Det skriver Tim Knudsen. Foto: Sisse Stroyer Denmark.

Farum-kommissionen har nu efter 10 års undersøgelser af skandalerne i Farum Kommune i Venstre-borgmester Peter Brixtoftes tid barslet med en 12.546 sider lang rapport, som analyserer, hvad der gik galt.

Rapporten har kostet omkring 60 millioner kroner. Meningen med rapporten har ikke været at fælde dom over Brixtofte eller embedsfolk. De retlige efterspil er overstået, og Brixtofte blev dømt i to omgange. Meningen har angiveligt været konstruktivt at finde frem til forbedringer af kommunernes styreform. Det må der jo være brug for, når det kunne gå så galt. Hvad fik man ud af de 10 år og de 60 millioner kroner?

Ikke meget! Jo, historikere har fået et stort materiale, hvis man skal svare nuanceret på, hvad der gik galt. Og Farum-kommissionen kommer med nogle få anbefalinger: Det skal være lettere for kommunalbestyrelsen at suspendere borgmestre, og det skal indskærpes, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne skal have papirer i så god tid, at de kan sætte sig ind i sagerne inden et kommunalbestyrelsesmøde. Regeringen tilslutter sig disse anbefalinger.

LÆS OGSÅ: Farum-kommissionen er færdig efter 10 år

Derimod har indenrigsminister Margrethe Vestager (R) ingen planer om at følge et par andre anbefalinger: Man anbefaler målrettet uddannelse og uddannelse af kommunalbestyrelsesmedlemmer. Det understreges sympatisk, at det skal være muligt for et almindeligt menneske uden særlige forudsætninger at blive kommunalbestyrelsesmedlem. Desuden anbefales det, at de menige kommunalbestyrelsesmedlemmer får lettere adgang til rådgivning og vejledning af kommunens embedsfolk.

Vestager mener, at man på de punkter allerede har gjort nok. Nogle medlemmer af kommunalbestyrelser siger hertil bittert, at man kan mærke, at Vestager ikke selv har siddet i en kommunalbestyrelse. Og de kunne have tilføjet, at færre og færre på Christiansborg har erfaringer fra kommunalt arbejde. Det gavner ikke forståelsen for kommunernes problemer.

Kommissionen har altså ikke mange forslag, og den ansvarlige minister vil kun bruge et par af dem. Flere politikere siger forståeligt nok, at disse justeringer af styreformen havde man ikke behøvet at bruge så mange penge på. Men på den anden side vidste politikerne jo allerede i hovedtrækkene, hvad der gik galt i Farum, da man sammenlagde 271 kommuner til 98. Alligevel brugte man ikke den anledning til at få et langt mere dybtgående opgør med den styreform, som gjorde det muligt for en vildfaren borgmester at komme på gale veje i lang tid.

I stedet for Farum-kommissionen ville det have været bedre med en hurtigt arbejdende kommission, som skulle forbedre den kommunale styreform uden en kostbar kulegravning af fortiden. Man kunne have gjort langt mere radikalt op med de enerådende bykonger. Man kunne for eksempel have sørget for, at borgmesteren ikke også leder kommunalbestyrelsesmøderne. Statsministeren leder jo ikke Folketingets møder. Det var synligt, at Brixtofte misbrugte sin rolle som mødeleder, når oppositionen havde de allermest berettigede spørgsmål og den mest berettigede kritik.

Hovedårsagen til, at man ikke foretog den slags opgør med den hidtidige styreform i forbindelse med kommunesammenlægningerne, er uden tvivl, at det kunne have medført en kuldsejling af hele reformen, fordi der kunne opstå mere modstand fra borgmestre.

Medvirkende har det nok også været, at Venstres politikere foretrak at glemme Farum, som de havde skamrost som en mønsterkommune. Og der har vi nok grunden til, at den daværende opposition i Folketinget gerne ville have sagen detaljeret undersøgt. Farum skulle netop ikke glemmes.

Meget fornuftigt reformarbejde blokeres, når den til enhver tid siddende regering og dens opposition er mere optaget af kampen om stemmer end samarbejde. Farum-kommissionen skuffer, men endnu mere skuffer det, at indenrigsministeren ikke udviser større forståelse for problemerne med den kommunale styreform.

Tim Knudsen er tilknyttet Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.