Klassisk musik skal hjælpe børn i udsatte områder

”Jeg synes, at klassisk musik kan give ro og rum i en hverdag, som kan være stresset for mange børn,” ...

”Jeg synes, at klassisk musik kan give ro og rum i en hverdag, som kan være stresset for mange børn,” fortæller Gabriella Meinert-Medici, som står bag projektet Genklange, som bringer klassisk musik ned i børnehøjde. Foto: Leif Tuxen

Børnehaver i tre udsatte boligområder i Storkøbenhavn får nu besøg af Gabriella Meinert-Medici og hendes violin. Forløbet med den klassiske musik skal give børnene ro, fordybelse og de samme kulturelle muligheder som børn fra andre dele af samfundet

I Børnehuset Junibakken i Bagsværd sidder børnene fra mellemgruppen i en halvcirkel på gulvet. Deres øjne og opmærksomhed er rettet mod kvinden i midten, Gabriella Meinert-Medici, og hendes violin.

”Kan I huske, hvor mange strenge en violin har?”, spørger kvinden børnene.

Fireårige Endrit rækker hånden op. Han mener at kunne huske, at en violin har tre strenge. Gabriella Meinert-Medici får børnene til at tælle, da hun med sin violinbue berører alle strengene.

”En. To. Tre“ Fire!”, tæller børnene i kor.

”En violin har fire strenge, ja,” siger Gabriella Meinert-Medici, og efter yderligere diskussion af violinens anatomi får alle børnene på skift lov til at styre buen og spille på violinen, som Gabriella Meinert-Medici holder.

Børnehuset Junibakken er en af i alt otte daginstitutioner, der deltager i foreningen Genklanges projekt om at få klassisk musik ned i børnehøjde i boligsociale områder. De klassiske musikforløb løber over tre-fire måneder og består af en blanding af musikalske projekter i børnehaver og børnevenlige koncerter i lokalområdet, hvor både børn og forældre gratis kan høre klassisk musik spillet af professionelle musikere.

Gabriella Meinert-Medici er kvinden bag projektet, der arbejder i tre udsatte boligområder i Storkøbenhavn: Urbanplanen på Vestamager, Aldersrogade-kvarteret på Nørrebro og Værebroparken i Bagsværd, hvor Børnehuset Junibakken ligger. Hun ønsker med projektet at give børn i udsatte boligområder de samme kulturelle muligheder som børn fra andre dele af samfundet:

”Jeg ville gøre noget for de her familier, der er anderledes end det, de ellers oplever. Jeg håber, at projektet er med til at få familierne til at se, hvad det danske samfund også kan byde på. Det er de færreste herude, der af sig selv ville komme ind og se en klassisk koncert. Men vi bringer musikken til dem, hvor de er,” fortæller Gabriella Meinert-Medici, som er cand.mag. i musikvidenskab.

Hun stiftede foreningen Genklange for små to år siden, da hun med sin nu fem-årige datter oplevede, at børnevenlige klassiske koncerter var en mangelvare. Gabriella Meinert-Medici kommer selv fra en musikalsk familie og begyndte at spille violin allerede som treårig, og de positive oplevelser med musikken ville hun gerne give videre til sin datter.

Men da det var svært at finde koncerter, hvor det var okay, at man gik ud for at tisse midt i det hele eller ikke kunne holde koncentrationen til slutningen, tog Gabriella Meinert-Medici violinen i egen hånd og stiftede Genklange, som arrangerer klassiske koncerter for børn.

Det er herfra, at de nuværende forløb i de boligsociale områder, som er støttet af både offentlige og private puljer, udspringer. Og det er ifølge lektor ved Professionshøjskolen UCC og forsker i multikulturel pædagogik Üzeyir Tireli et godt initiativ:

”Jeg synes, at det er en god idé, at det finkulturelle fællesskab spreder sig ud til daginstitutioner i socialt udsatte boligområder. Det åbner op for refleksion over vores kulturtilbud og kan gøre, at børn og forældre føler sig inspirerede eller motiverede til at opsøge den slags tilbud senere,” siger Üzeyir Tireli og tilføjer, at han dog ville foretrække et mere multikulturelt musikalsk program, som børnene i højere grad kunne genkende sig selv i.

Tilbage i halvcirklen på børnehavegulvet begynder koncentrationen blandt børnene at falde, da Gabriella Meinert-Medici deler små modeller af instrumenter ud. Men da hun tænder for noget blidt klavermusik og beder dem om at lægge sig ned, falder der ro over børneflokken.

”Tænk på, at I ligger derhjemme i jeres varme seng med jeres yndlingsbamse eller dukke og skal til at sove,” instruerer hun.

Der bliver stille. Og den ro, der opstår her, er netop det, som Gabriella Meinert-Medici med den klassiske musik ønsker at give videre til børnene:

”Det er ikke sådan, at klassisk musik nødvendigvis er bedre end alle mulige andre oplevelser, børnene kan få. Det ville også være fint at tage dem med ned i en håndboldhal. Men jeg synes, at klassisk musik kan give ro og rum i en hverdag, som kan være stresset for mange børn,” fortæller hun.

Professor i musikpædagogik Inge Marstal er enig:

”Den klassiske musik giver en stemning af ro og fordybelse. Det rum, som børn bliver lukket ind i med den klassiske musik, er en anden slags rum end det, de oplever, når de lytter til rock. Det er vigtigt, at børn bliver præsenteret for mangfoldigheden i musikken, så de efterfølgende kan opsøge den type, de har lyst til,” fortæller hun.

I slutningen af workshoppen får alle børnene en lille nøglering med hver deres musikinstrument i. Gabriella Meinert-Medici slutter alle sine workshops af med gaver, så børnene har et minde efter deres oplevelser med den klassiske musik.

Det er anden gang, at hun er på besøg i Børnehuset Junibakken, og pædagog Salika Begic er ikke i tvivl om, at projektet bærer frugt:

”Vi kan mærke, at børnene virkelig viser interesse for musikken. Vi hører fra forældrene, at de fortæller meget om deres oplevelser derhjemme. Mange af dem har også fået fint tøj på i dag, fordi Gabriella skulle komme. Det er en stor succes for mig.”

Spørger man børnene selv, har timen med Gabriella Meinert-Medici og den klassiske musik også været sjov.

”Jeg synes, at det sjoveste var, da jeg fik lov til at spille på violin,” siger fireårige Endrit og viser stolt sin nøglering frem, som ganske passende forestiller det lille strengeinstrument.