Kongelig keramik

Gennem 10 år kom de danske prinsesser som børn for at male keramik - nu kommer det på museum

De tre små prinsesser kom gennem 10 år hver sommer i Leo Ennas keramikværksted. Prinsesse Margrethe, vores nuværende dronning, var en særlig flittig gæst. På billedet ses Benedikte og Margrethe. -
De tre små prinsesser kom gennem 10 år hver sommer i Leo Ennas keramikværksted. Prinsesse Margrethe, vores nuværende dronning, var en særlig flittig gæst. På billedet ses Benedikte og Margrethe. -. Foto: .

En sommerdag midt i 1950'erne sad Leo Enna i sit keramikværksted i den gamle skole i Dynt sammen med sin ansatte drejer og fik en fyraftensbajer.

Så rullede en meget fornem bil pludselig ind foran værkstedet, skriver Jydske-Vestkysten.

Ud steg kong Frederik, som var kommet forbi skolen under kongefamiliens sommerophold på Gråsten Slot. Han tog ofte flere gange om dagen badeture ved Dynt Strand, hvor der blev opstillet et lille, kongeligt badeskur. Nu havde han set skolens mure med pottemagerranker og var blevet nysgerrig.

Leo og drejeren fik hurtigt gemt ølflaskerne væk, og kongen fik aftalt, at prinsesserne kunne komme og få lov til at arbejde med materialerne i værkstedet. En hofdame blev dog først sendt på rekognoscering.

Her kom prinsesserne så hver sommer igennem 10 år, først og fremmest prinsesse Margrethe, vores nuværende dronning, som ofte kom flere gange om ugen.

Her malede hun i hundredvis af stykker keramik, som hun brugte til gaver til familie og venner. På den måde står der i dag mange stykker Enna-keramik både på Gråsten Slot og på Marselisborg. Margrethe besøgte sidste gang værkstedet, efter at hun var blevet forlovet, og da havde hun Henrik med.

Hvert år malede Margrethe også et signeret stykke til Karen og Leo Enna med tak for denne sommer. Et af disse - et bæger - får nu varigt opholdssted på museet på Sønderborg Slot, hvor det dermed for altid vil være i offentligt eje. Det er den ene af Enna-parrets tre døtre, Jane, Dea og Britt, som har indleveret bægeret, hvor der står "M-63, tak for i år".

- Inden vores mor døde, fordelte hun tingene mellem os, og nu har jeg siddet og kigget på bægeret fra min sofa i mange år. Jeg synes, at det hører sammen med de andre Enna-ting, som museet har, og så risikerer jeg heller ikke at komme til at smadre det, når jeg gør det rent, siger Jane Enna til JydskeVestkysten.

Hun bor ved Århus, hvor hun er pensioneret efter mange år som præst i Hjortshøj-Egå.

Museet har i forvejen en samling af Leo Ennas keramik. Det var hustruen, Karen, der malede det med farverige, svungne mønstre og blomster. Søstrene er fire, seks og syv år yngre end dronningen.

- Jeg tror, at prinsesserne blev ved med at komme hos os, fordi vi ikke gjorde et stort nummer ud af det, og vi holdt det privat. Der blev ikke hidkaldt fotografer og den slags, kun de gange kongeparret havde været på officielt besøg i udstillingen, husker Jane.

- Vi løb altid ned, når døren gik, for tænk nu, hvis det var dem. Men vi holdt os alligevel lidt på afstand, og så lå vi oppe i soveværelset og legede paparazzi for at få et billede af dem, fortæller Britt Enna, der er socialrådgiver og aftenskoleleder. Den mellemste søster, Dea, er kunstner i Rinkenæs.

- Vi er meget glade for at få bægeret. Kongefamiliens ophold på Gråsten Slot siden 1935 hører også med til områdets nyere historie, som vi om kort tid åbner en udstilling om, siger Peter Dragsbo, overinspektør på museet, til JydskeVestkysten.

bagsiden@kristeligt-dagblad.dk