Bestyrelsesformand: Kristeligt Dagblad går mod strømmen

Formanden for bestyrelsen i Kristeligt Dagblad, Ivar Brændgaard, var optimistisk på generalforsamlingen mandag, hvor avisens årsrapport blev præsenteret. Men han varslede også store udfordringer

Bestyrelsesformand: Kristeligt Dagblad går mod strømmen

Storbritanniens legendariske politiske leder Winston Churchill var uhyre veltalende. Han brugte mange fyndord og vendinger, der er gået over i historien.

”En pessimist,” sagde han engang, ”er et menneske, der ser problemer i enhver mulighed, mens en optimist ser muligheder i ethvert problem.”

Læs hele årsrapporten her  

Og i samme boldgade sagde han engang, da han blev spurgt: ”Ja, jeg er optimist. Andet kan ikke svare sig.”

Når jeg indleder sådan i dag, er det for at sige, at jeg deler Churchills kloge betragtninger om pessimisme og optimisme. Der er nok i medieudviklingen, der kan få pessimismen til at spire, men når jeg nu skal fremlægge beretningen for året, der er gået på Kristeligt Dagblad, er min optimisme hverken på beregning eller på trods.

Vi lægger i dag et årsregnskab frem, som aldrig har set bedre ud. Det giver grund til både glæde og optimisme. Men der er også udfordringer forude, og dem vender jeg tilbage til.

2015 var et tilfredsstillende år for Kristeligt Dagblad, og det var præget af fremgang på stort set alle områder.

Årets resultat blev på godt 9 millioner kroner efter skat, og omsætningen voksede med fem procent til mere end 119 millioner kroner. Det er ikke mindst tilfredsstillende, fordi omsætningen i mange andre dagbladsvirksomheder er faldende.

Abonnement og oplag: Kristeligt Dagblads oplagsudvikling blev også i 2015 positiv. Avisens samlede oplag voksede ifølge Danske Mediers Oplagskontrol med godt tre procent fra 25.942 i andet halvår af 2014 til 26.756 i andet halvår af 2015.

Igennem året øgede avisen antallet af digitale abonnenter, og det digitale oplag udgjorde ved årets udgang cirka 10 procent af det samlede oplag.

De fleste dagblade offentliggør ikke længere oplagstal, hvorfor Kristeligt Dagblads oplagsudvikling ikke kan sammenlignes med det samlede marked. Men det er vores indtryk, at vi klarer os bedre end næsten alle andre.

Læsertallet derimod offentliggøres fortsat for alle aviser. Kristeligt Dagblads læsertal voksede med knap 11 procent fra 95.000 i andet halvår 2014 til 105.000 i andet halvår 2015.

For landsdækkende dagblade som helhed voksede læsertallet med bare to procent fra 2014 til 2015. Det er et brud med de seneste års konstante tilbagegang i læsertal for hele branchen, og derfor er selv en lille vækst på området positiv for dagbladsbranchen.

Læsning af de digitale udgaver af e-aviserne tæller i øvrigt ikke med i de læsertal for papiravisen, som Gallup registrerer. Og da stadig flere mennesker læser også Kristeligt Dagblad som e-avis, vil jeg tillade mig at konkludere, at det er mere end 105.000 læsere, der åbner Kristeligt Dagblad hver dag.

Digitale medier: Kristeligt Dagblads digitale medier fortsatte den positive udvikling fra 2014, og aktiviteten steg gennem hele 2015. Væksten hen over året resulterede i, at Danske Medier i december 2015 målte Kristeligt Dagblad til at være det 23. største danske site, hvilket var 10 pladser bedre end den tilsvarende måling året før.

Der blev slået rekorder flere gange i løbet af 2015. I december måned fandt hele 760.000 unikke brugere vej til avisens hjemmesider. Det er rekord og over 30 procent flere end samme måned året før.

Flere abonnenter end nogensinde gør nu også brug af Kristeligt Dagblads digitale medier, og antallet af besøg på e-avisen satte rekord med 49.000 i december 2015, hvilket var en stigning på over 50 procent i forhold til samme måned året før. Den digitale vækst sker på tablet og mobiltelefon, mens aktiviteten på computer er stagneret.

Den stigende trafik og et skarpere kommercielt fokus har bragt Kristeligt Dagblad et vigtigt skridt tættere på en robust digital forretningsmodel.

På den tekniske side gik året med at konsolidere de ændringer, der blev foretaget i 2014. Der blev arbejdet intenst på at gøre de digitale tjenester hurtigere; avisen etablerede et teknisk grundlag for at følge abonnenternes aktivitet på tværs af alle digitale kanaler, og i det hele taget blev der arbejdet med den tekniske udvikling.

Annoncesalg: Avisens annoncesalg kunne også notere en fremgang i det forgangne år, både på print og digitalt. Målt i kroner voksede annoncesalget med næsten to procent fra 2014 til 2015, mens den samlede annonceomsætning for alle landsdækkende dagblade fortsatte tilbagegangen og faldt med otte procent.

Redaktion: Det forgangne år var præget af fortsat redaktionel udvikling af den daglige papiravis, men ikke mindst udviklingen af den digitale avis fik stor opmærksomhed. I begyndelsen af året iværksattes en digital udviklingsplan, der førte til markant øget vækst for den digitale avis, nye samarbejdsformer for avisens redaktion og en betydelig opkvalificering af alle de redaktionelle medarbejderes digitale færdigheder.

For at styrke redaktionens mulighed for at fortsætte denne positive udvikling flyttede dele af redaktionen i begyndelsen af 2016 ind i nye og moderniserede lokaler i samme ejendom i det indre København, hvor avisen holder til. Der er her skabt gode muligheder for samarbejde på tværs af alle redaktioner, print som digitalt.

For andet år i træk udsendte avisen som et særligt tillæg til sine abonnenter i begyndelsen af 2016 en såkaldt redaktionel årsrapport for 2015, hvor der blev gjort status over redaktionens arbejde i årets løb. Initiativet og forsøget på at evaluere kvaliteten af avisen og dens bidrag til samfundsdebatten fik omtale i branchens medier herhjemme og internationalt, hvor der er stor opmærksomhed omkring behovet for at styrke mediernes troværdighed. Andre medier tilkendegav, at de overvejer at gøre noget tilsvarende.

Også i 2015 modtog avisens journalistik priser. Der var guld og hæder til Kristeligt Dagblads journalistik, da organisationen Danske Medier i april 2015 uddelte priser i den årlige designkonkurrence. Kristeligt Dagblad blev tildelt guld i kategorien ”Årets webavis” for specialhistorien ”En fars brev til den datter, der aldrig skulle have været født”.

Brevet er skrevet til en femårig pige, der ikke burde have levet i dag, eftersom hendes forældre fik en abort, der mislykkedes. Artiklen satte fokus på de svære valg og etiske perspektiver ved abort. Avisen fik hædrende omtale for det nye design af k.dk samt for temasiden, der samler avisens bedste artikler om familieliv, herunder artikler om parforhold, skilsmisser og børneopdragelse.

Kristeligt Dagblads Priser: Kristeligt Dagblads Pris uddeles til mennesker, der har ydet en særlig indsats inden for det kirkelige, kulturelle og samfundsmæssige område. I 2015 gik prisen til Vågekonerne i Hanstholm ved stifteren, Jonna Kristensen. Hun har i 15 år stået i spidsen for en gruppe frivillige kvinder, der våger hos de af områdets døende, der ikke har andre til at være hos sig eller har pårørende, der trænger til aflastning.

Kristeligt Dagblads Initiativpris, der gives til en eller flere kirkelige nyskabelser, gik i 2015 til Toftlund Kirke i Sønderjylland. Kirken fik prisen for sit engagement i den aktuelle flygtningesituation, idet den har etableret en flygtningecafé for beboerne på det nærliggende flygtningecenter.

Tro-, etik- og eksistensprisen til nyuddannede journalister blev uddelt for første gang i februar 2015, da Malene Cathrine Pedersen fik prisen for sin afgangsopgave på journalistuddannelsen. Den beskrev det stille hverdagsliv på et plejehjem, som normalt aldrig når frem til medierne.

De tre priser er hver især på 25.000 kroner.

Læserrejser og læsermøder: Også de mere læserengagerende initiativer oplevede vækst i det forgangne år. Der blev gennemført 28 læserrejser med 922 deltagere mod 26 læserrejser i 2014 med 642 deltagere. Og aldrig før har avisen holdt så mange læserarrangementer som i 2015. Der gennemførtes 51 læserarrangementer med næsten 2000 læsere mod 45 læserarrangementer og 1600 deltagende læsere året før.

De fleste læserarrangementer blev gennemført i København på avisens redaktion, men vi gør, hvad vi kan, for at komme ud i landet, hvor der også holdes læserarrangementer.

Distribution: Jeg indledte min beretning med at antyde, at der venter udfordringer forude, og de vedrører distributionen af avisen. Kristeligt Dagblad distribueres fortsat med Post Danmark, men mod årets slutning bebudede Post Danmark store prisstigninger på avisudbringning.

Avisens ledelse har siden været i dialog med postvæsenet og andre avisdistributører for fremadrettet at finde den bedste og mest sikre udbringningsform.

Avisen må fremadrettet regne med, at udgiften til udbringning af avisen vil vokse markant.

Mediestøtte: Ikke mindst derfor er mediestøtten helt nødvendig. Kristeligt Dagblads økonomi var også i 2015 afhængig af den mediestøtte, der tildeles dagbladene fra staten. Avisen bidrog til den evaluering af mediestøtten, som regeringen iværksatte i løbet af efteråret. Alt i alt er Kristeligt Dagblad tilfreds med støtten, som den nu fungerer, og avisen ønsker først og fremmest ro omkring ordningen. Men med udsigt til markant øgede udgifter til distribution er det afgørende, at der ikke skæres i støtten. Tværtimod.

Kristeligt Dagblads Forlag: Kristeligt Dagblads Forlag udgav i 2015 24 nye bogtitler og to genudgivelser. Forlaget, der har styrket sin position som udgiver af kvalitetslitteratur inden for områderne tro, etik og eksistens samt historie, bidrog også i 2015 til koncernens omsætning. Bogmarkedet er stærkt konkurrencepræget, antallet af boghandlere falder, og salget via digitale kanaler vokser. Selvom forlaget udgav mange væsentlige og gode titler, er det også fremadrettet en udfordring at sikre fornuftig økonomi i forlagsdriften.

Jeg vil gerne takke bestyrelsen for Kristeligt Dagblads Venner med formand Bjarne Lenau Henriksen i spidsen for deres arbejde med at udbrede avisen til sociale væresteder, hospicer og fængsler, og jeg vil benytte lejligheden til at takke de mange læsere, der støtter opgaven.

Der skal også lyde en tak til avisens nu 105 medarbejdere og ledelsen for endnu en god indsats i endnu et arbejdsomt og krævende år. Tak til bestyrelsen og repræsentantskabet, men først og sidst tak til de mange læsere og abonnenter, der holder og støtter op om avisen. Det er fortsat ambitionen at lave en avis, der dækker værdidebatten og hver dag giver læserne mulighed for at søge fordybelse og eftertanke.

Det tror vi, at der også i fremtiden vil være stor efterspørgsel efter.

Læs hele årsrapporten her