Kristeligt Dagblads læsere sikrer vækst for avisen

Trods den nedadgående tendens i avisbranchen vokser Kristeligt Dagblad ufortrødent på stort set alle områder

"Ingen andre aviser har så stor en andel af digitale aviser i deres oplag," skriver chefredaktør Erik Bjerager.
"Ingen andre aviser har så stor en andel af digitale aviser i deres oplag," skriver chefredaktør Erik Bjerager. Foto: .

2014 blev et næsten historisk godt år for mediehuset Kristeligt Dagblad. Stadig flere finder avisen så interessant, at de vælger at abonnere på den, og avisens oplag voksede sidste år med knap 2 procent til 25.965 daglige eksemplarer. Sideløbende udviklede økonomien sig positivt, og året blev blandt de bedste i avisens levetid med et resultat på 6,7 millioner kroner efter skat på baggrund af en samlet omsætning på næsten 114 millioner kroner.

Kristeligt Dagblads regnskab blev godkendt på selskabets generalforsamling i går på Det Kongelige Bibliotek i København.

Med stigningen trodser Kristeligt Dagblad den nedadgående tendens i avisbranchen takket være loyale og mange nye læsere, og bestyrelsesformand Ivar Brændgaard betegnede på generalforsamlingen 2014 som ”et tilfredsstillende og fremgangsrigt år”, ligesom han betonede, at det fortsat er ”ambitionen at udvikle avisen, så den giver mulighed for større indsigt og fordybelse”.

Resultat blev yderligere forbedret af en ekstraordinær engangsindtægt fra den statslige mediestøtteordning og høje finansindtægter.

Fremgangen gælder stort set alle forretningsområder. Ud over bladsalget var der også vækst i annoncesalget og markant fremgang i besøgstallene for avisens digitale medier. I december fandt 580.320 unikke brugere vej til avisens hjemmesider, det hidtil højeste antal. Kristeligt Dagblads Forlag oplevede en stabil udvikling, og forlagets salg indgår fra 2014 direkte i A/S Kristeligt Dagblads omsætning.

2014 blev også året, hvor læserne for alvor begyndte at abonnere på avisen digitalt. Dansk Oplagskontrol målte for første gang i det forgangne år den digitale del af dagbladenes oplag. Syv procent af Kristeligt Dagblads oplag hidrørte ved årets udgang fra e-avisen, altså abonnementer på den digitale udgave. Ingen andre aviser har så stor en andel af digitale aviser i deres oplag. Generelt faldt læsertallene for betalte danske aviser sidste år, men med et fald på bare tre procent lå Kristeligt Dagblad også på dét felt som den betalingsavis, der klarede sig bedst i 2014.

Læs formanden for Kristeligt Dagblads bestyrelses beretning her