Kristendomsfag kan ende som FN-sag

De konservative er klar til at udfordre FN's Menneskerettighedskomite for at få gjort folkeskolens kristendomsundervisning obligatorisk. Norsk ekspert advarer

Folkeskolens undervisning i kristendomskundskab skal gøres obligatorisk, uanset risikoen for kritik fra FN's Menneskerettighedskomite.

Med den melding lægger Det Konservative Folkeparti nu yderligere pres på undervisningsminister Bertel

Haarder (V) for at få fjernet den særlige bestemmelse, der giver forældre ret til at kræve deres børn fritaget for faget kristendomskundskab.

I et samråd i går understregede Bertel Haarder ellers, at man med en obligatorisk undervisning i kristendomskundskab kan ende i samme situation som Norge, der netop er blevet kritiseret for at krænke FN's menneskerettighedskonvention ved at begrænse fritagelsesmuligheden.

Det bør dog ikke afholde Danmark fra at gå skridtet længere med en fuldstændig afskaffelse af fritagelsesordningen, mener den konservative uddannelsesordfører, Carina Christensen.

– Jeg undrer mig over, at ministeren så hurtigt opgiver at gøre noget. Selvfølgelig skal vi ikke direkte opsøge en konflikt med FN, men vi skal heller ikke være bange for at træffe en beslutning, hvis vi mener, at den er det rigtige. Og netop fordi faget ikke er forkyndende, kan jeg simpelthen ikke forstå begrundelsen for fritagelsesmuligheden, siger Carina Christensen, som støttes af Dansk Folkeparti.

FN's kritik af Norge var blandt andet møntet på

udenadslære af salmevers og bønner, hvilket ifølge FN kan betragtes som mission over for skoleeleverne. Også det argument vil Carina Christensen gerne have afprøvet.

– Jeg ønsker ikke et forkyndende fag, men på den anden side kan jeg ikke forstå, at kendskab til salmer kan være et problem. Det er altsammen med til at styrke forståelsen af folkekirken

og kristendommen som en afgørende del af Danmark, siger hun.

Også den radikale ordfører Naser Khader ønsker at afskaffe fritagelsesordningen, men vil samtidig ændre faget til et bredere religionsfag.

– Man kan godt sidde med den fornemmelse, at Bertel Haarder faktisk ønsker et forkyndende fag. Ellers kan jeg slet ikke se logikken i at have en fritagelsesordning, siger Naser Khader, som på baggrund af gårsdagens samråd foreslår en større udredning af hele fritagelsesordningen og muligheden for at afskaffe den.

Njål Høstmælingen, som er forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter, har forsket i den norske fritagelsesordning og advarer på den baggrund de danske politikere mod en fuldstændig afskaffelse af fritagelsesordningen.

– De danske politikere vil gå endnu længere, end man gjorde i Norge, hvilket næsten uundgåeligt vil føre til kritik, siger Njål Høstmælingen, som understreger, at indførelsen af et bredt religionsfag i sig selv ikke forhindrer kritik fra FN.

– Det afgørende er ikke mængden af kristendom i undervisningen, men derimod formidlingen af den. Og der skal vi huske, at det, som i vores selvforståelse betragtes som oplysning, meget vel kan virke forkyndende i andres øjne, siger Njål Høstmælingen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Bertel Haarder.

rasmussen@kristeligt-dagblad.dk

Leder på www.kristeligt-dagblad.dk