Lobbyisme skader dansk politik

Lobbyisme, blandt andet anført af tidligere toppolitikere, skader gennemsigtigheden i dansk politik

Mogens Lykketoft holder pressebriefing om solcellesagen, hvor en fejl i Klima- og Energiministeriet kostede over hundrede millioner kroner.
Mogens Lykketoft holder pressebriefing om solcellesagen, hvor en fejl i Klima- og Energiministeriet kostede over hundrede millioner kroner. . Foto: Jens Nørgaard LarsenDanmark.

Igen må vi spørge, om vi har fået en embedsmandsstat? Der var regeringens gennemførelse af stort set den samme offentlighedslov, som den var modstander af i opposition: Det er en lov, der bremser for selv Folketingets indsigt i embedsfolkenes arbejde. Nu har regeringen forsøgt at forhindre Rigsrevisionen, der er et organ under Folketinget til støtte for tinget, i at undersøge solcelle-sagen, hvor en fejl i Klima- og Energiministeriet kostede over hundrede millioner kroner. Heldigvis ser det ikke ud til, at et flertal i Folketinget støtter regeringen heri.

Regeringen fremstår som den svageste over for embedsmandsinteresser nogen sinde. Hvis det er sådan, kan det hænge sammen med, at næsten alle ministre tiltrådte uden ministererfaring. Desuden måtte Socialdemokraterne og SF revidere alle deres forestillinger om regeringsarbejdet, fordi partierne fik et langt dårligere valg i 2011 end ventet. Ministre, der var usikre på, hvad de ville og kunne, og dybt afhængige af embedsfolks støtte, trådte til i 2011.

LÆS OGSÅ: Det er ikke ren Løkke at få besøg af en top-politiker

Den tidligere departementschef og nuværende bestyrelsesformand i DR Michael Christiansen udtaler: Hvis du skal have noget at vide om, hvilke reformer der er i støbeskeen, skal du ikke gå til politikerne. Men til embedsværket. Udtalelsen findes i en ny bog af Susanne Hegelund og Peter Mose: Lobbyistens lommebog. Forfatterne har tidligere belyst embedsfolkenes enorme politiske betydning i bogen Javel, hr. minister!. Men i den nye bog går de et interessant skridt videre. Heller ikke embedsfolks magt svæver frit i luften.

Lovforberedelsen flyttede omkring 1980 væk fra de store kommissioner til i langt højere grad at blive rent embedsmandsarbejde. Det har virksomheder, organisationer, kommuner og professionelle lobbyister indstillet sig på. De bruger mange kræfter på at påvirke embedsfolkene og i nogen grad også Folketinget. Der foregår et utal af møder, hvor lobbyister i enhver forstand forsøger at starte og påvirke beslutningsprocesser. Da heller ikke embedsfolk altid kan se løsningen på en sag, så opnår lobbyisterne størst indflydelse, når de kommer med løsninger, det vil sige konkrete forslag til beslutninger. Desuden forsyner de beslutningsprocesserne med faktuelle oplysninger og indsigt på de områder, hvor der skal træffes beslutninger. Ligesom embedsfolk skal gode lobbyister være gode til at læse en politisk situation for at finde de mulige løsninger.

En mindre del af lobbyismen består i at levere færdigfabrikerede spørgsmål, som folketingsmedlemmer kan stille regeringen. Det er en af kilderne til den spørgsmålsforstoppelse, der med tiden er udviklet mellem folketing og regering.

Tidligere politikere og top-embedsfolk ansættes i interesseorganisationer og lobbyfirmaer. Et eksempel på en tidligere politiker er den tidligere forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V), der uden videre forlod sit folketingsmandat i 2012 for at blive lobbyist i bureauet Advice, der netop havde fået et kampfly-firma som kunde. Et eksempel på en tidligere embedsmand kunne være Karsten Dybvad, direktør i Dansk Industri. Han er tidligere departementschef i både Statsministeriet og Finansministeriet.

Hvis man har en fornemmelse af, at både embedsfolk og Dansk Industri har en enorm betydning for regeringens politik, rammer man ikke helt ved siden af. Men den nye bog peger også på, at selvom vi har en socialdemokratisk ledet regering, så har fagbevægelsen i modsætning til erhvervslivet meget svært ved at få indflydelse. Fagforeningsfolkene har ikke den rette akademiske uddannelse, de forstår ikke altid de politiske processer, de kommer ofte for sent ind i dem og opnår kun at irritere ministre. De formår ikke altid at levere konstruktive løsninger, men kun indsigelser.

Udviklingen er også udfordrende for journalister og borgerne. Politik foregår langtfra kun i folketing og regering, men det er svært at få indblik i det. Lobbyistens lommebog hjælper med at give indblik.

Tim Knudsen er uafhængig politisk kommentator