Ludvig Holberg vender tilbage til de danske teatre

Statue af digteren Ludvig Holberg foran Det Kongelige

Statue af digteren Ludvig Holberg foran Det Kongelige Teater. Foto: Brian Bergman / Scanpix Denmark

Der bliver altid solgt mange teaterbilletter, når Holberg er på plakaten. Det virker faktisk, som om han har fået en renæssance.
Frede Gulbrandsen, teaterdirektør

Flere danske teatre vælger at satse på klassiske Holberg-komedier. Holberg har fået en renæssance, mener teaterchef

Det er ikke for ingenting, at en statue af Ludvig Holberg sidder tungt og troner foran Det Kongelige Teater i København i selskab med Adam Oehlenschläger, der sidder på den anden side af hovedindgangen.

Forfatteren Oehlenschläger kender de fleste danskere i dag bedst som manden bag ordene i ”Der er et yndigt land”, mens det er Holbergs komedier, der huskes bedst. For Holbergs teaterstykker holder stadig. Og i den seneste tid har Holberg igen vist sig som kongen af dansk skuespil.

”Der bliver altid solgt mange teaterbilletter, når Holberg er på plakaten. Det virker faktisk, som om han har fået en renæssance,” siger teaterinstruktør Frede Gulbrandsen, der selv har premiere på ”Jean de France” den 30. januar på Folketeatret i København.

Og til sommer kan man både se Holberg-komedier i Odense og på Bornholm, hvor Bornholms Teater siden sidste år har fravalgt Bornholmerrevyen for at specialisere sig i ”Holberg-somre” i forsøget på at finde tilbage til kukkasseteaterånden i Rønne Theater, der netop blev startet for at spille Holberg i 1823.

”På Rønne Theater har man gennem snart 200 år haft et tæt forhold til Holberg. Holberg er folkelig og skarp, og fordi han var en så engageret skribent, er han altid aktuel. Tag nu for eksempel 'Den politiske kandestøber', som vi spiller til sommer, om amatørens forsøg på at skyde genvej ind i politik, akkurat ligesom nutidens politiske lykkeriddere. Det er morsomt og spiddende, og det er både befriende og tankevækkende, at mennesker altid har været sådan,” siger Bornholms Teaters chef, Jens Svane Boutrup.

Han tilføjer, at Holbergs sprog stadig kan findes i faste vendinger som ”Et er et søkort at forstå, et andet skib at føre”, der netop er fra ”Den politiske kandestøber”.

Det var også Holberg, der revolutionerede dansk teater ved at skrive stykker på modersmålet.

Før Holberg skrev ”Den politiske kandestøber”, der blev opført i 1722 som det første danske skuespil på Lille Grønnegadeteatret, foregik de danske teatres forestillinger ikke på dansk. Og mens ”Den politiske kandestøber” således bliver opført til sommer på Bornholm, kan Holberg-hungrende teatergængere altså allerede kan få noget at grine ad, når Folketeatret i København snart opfører Holbergs skuespil ”Jean de France”, som blev skrevet i 1723.

Og selvom en del af sproget er blevet moderniseret i Frede Gulbrandsens udgave, har instruktørens mål faktisk været, at det skal føles, som om teaterbesætningen og scenografien er fløjet direkte ind fra 1723.

”Mange har i tidens løb forsøgt at tviste Holberg ind i vores tid, men jeg synes, at Holberg skal spilles klassisk og generøst. For det holder stadig, og jeg tror også, at mange efterlyser en autentisk oplevelse, når de forlader deres små skærme for at gå i teatret,” siger Frede Gulbrandsen.