Matematik er det største dumpefag på gymnasiet

ARKIVFOTO 2088 af Anders Ladekarl-- I øjeblikket hastebehandler Folketinget en række ændringer af udlændingereglerne, og det er dybt bekymrende, at et af forslagene vil betyde, at endnu flere mennesker vil ende på såkaldt tålt ophold, mener Røde Kors. (Fo

Matematik er det almene gymnasiums (STX) største dumpefag. Foto: Jens Nørgaard Larsen Denmark / Scanpix

relevante temaer

For stort spring fra folkeskole til gymnasium giver høj dumpeprocent, mener eksperter

Mens eleverne i folkeskolen lærer matematik med opgaver om indkøbsture og Facebook-forbrug, skal de pludselig udregne differentialer og integraler, når de begynder i gymnasiet. Det er et problem, siger flere eksperter.

Springet er en stor overraskelse for eleverne, der givetvis har en naturlig forventning om, at de får bygget videre på det, de allerede ved. Derfor er det mentalt anstrengende, når der bliver lavet om på de strukturer, de kender, siger Bettina Dahl Sønder-gaard, lektor i matematisk indlæring ved Aalborg Universitet.

LÆS OGSÅ: Brat overgang får gymnasieelever til at snuble i matematik

Netop springet er medvirkende til, at matematik er det almene gymnasiums (STX) største dumpefag. Sidste år dumpede 14 procent af eleverne til matematikeksamen. Det svarer ifølge Styrelsen for It og Læring til over 3500 elever.Hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) efterlyser man en større sammenhæng mellem matematikundervisningen i folkeskolen og gymnasiet. Undervisningsmetoderne bør være mere ens og mere konkrete, lyder det blandt andet.Det handler ikke om, at man skal lege sig til matematik, men om at man formidler matematik på en anden måde, end man gør i dag. Både i folkeskolen og så sandelig også i gymnasiet, siger Malene Nyborg Madsen, formand for DGS.

Morten Olesen, formand for Matematiklærerforeningen på STX og HF, beskriver matematikundervisningen i folkeskolen og gymnasiet som to forskellige fag. Han ønsker også mere overensstemmelse mellem de to institutioner.

Det vil bestemt være en rigtig god idé, at lærerne får bedre indsigt i hinandens undervisning, siger han og peger på, at brobygning mellem lærerne kan styrke kommunikationen mellem matematiklærere i folkeskolen og gymnasiet.

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

The Act of Killing - dokumentarfilm

kr. 210,00 Køb

Den tyske hemmelighed - dokumentarfilm

kr. 179,00 Køb

Efterår på Sicilien

kr. 9.598,00 Køb

Bachs mesterværker

kr. 699,00 Køb

HJERTET HAR ALTID DET SIDSTE ORD

kr. 249,00 Køb

Mød Peter Høeg

kr. 65,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.