Påskepynt er meget populært

Salget af påskepynt er steget støt de seneste år. Det er en del af en større tendens, hvor også den yngre generation dyrker traditionerne, lyder det

Salget af påskepynt er steget med 20 procent siden samme tidspunkt sidste år. --
Salget af påskepynt er steget med 20 procent siden samme tidspunkt sidste år. --. Foto: .

Mener De at have set flere små kyllinger, farverige æg og anden påskepynt i danske stuer og supermarkeder i år, er De ikke galt afmarcheret. For salget af påskepynt er steget med 20 procent siden samme tidspunkt sidste år, og salget er gået op ad bakke de seneste tre år, fortæller Kari Johansen, chef i højtid- og festafdelingen i Coop. Det er blandt andet Kvickly, Fakta og SuperBrugsen, der hører under Coop.

LÆS OGSÅ: Kan den kristne påske ses på gågaden?

Kari Johansen har forskellige bud på, hvad påskepyntens øgede popularitet skyldes.

"Vi har udvidet sortimentet rigtig meget og kører forskellige temaer. Der er både pynt til udenfor og indenfor samt ting til børn. Desuden er det godt for os, at påsken falder senere, fordi folk tilsyneladende kommer mere i stemning på grund af det varme vejr. Og så er de glade, friske farver som lime og gul perfekte til at byde foråret velkommen," siger hun.

Journalist, forfatter og butiksindehaver Signe Wenneberg er blevet inviteret ind i Illums Bolighus for at pynte et påskebord til butikkens udstilling. Hun beskæftiger sig blandt andet med livsstil og forbrug og mener, den øgede efterspørgsel er et udtryk for, at også de yngre forbrugere er blevet glade for at pynte op til påske. Det handler om et ønske om at finde tilbage til traditionerne, siger hun.

"Det er typisk, at vi vender tilbage til de gamle dyder, når verden er af lave. Lige nu står vi i den største økonomiske krise siden 1930'erne, og der er krige, der raser. Derfor kan vi godt lide de trygge og gammeldags ting, såsom en påskefrokost med pynt," fastslår Signe Wenneberg.

Musiker og mag.art. i folkloristik Judy Ryslander er ansat som aktør i forsknings- og formidlingsafdelingen på Frilandsmuseet. Her arrangerer man traditionelle påskelege såsom at dekorere påskeæg, klippe gækkebreve og lave traditionel påskemad. Og der er en bragende interesse for at være med, siger hun.

"Stigningen i salget af påskepynt er en del af en større tendens til, at man finder tilbage til traditionerne for eksempel til påskefrokoster, hvor folk jo gerne pynter op. Traditioner overleveres og til- eller fravælges af den yngre generation, men der er ofte fokus på traditioner, når man bliver mere etableret og får overskud – vel at mærke traditioner, som passer ind i ens livsmønster og hverdag."

Judy Ryslander mener dog ikke, at det har at gøre med et ønske om at genindføre kristne skikke.

"Jeg tror ikke, at ret mange danskere vil kunne fortælle om påskens religiøse indhold, hvis man for eksempel spørger til påskelammet. Forklaringen på det stigende salg skal også findes i, at når supermarkederne opruster med en masse påskeisenkram, bliver vi købelystne. Hvis påskepynten først er blevet populær hos de unge, vil salget automatisk stige, fordi de er en del af brug og smid væk-generationen," siger hun.

graa@k.dk