Skoletrætte drenge skal have succes i stedet for skældud

Mange drenge med etnisk minoritetsbaggrund havner i en ond cirkel, siger lektor og ph.d. Laura Gilliam fra DPU, Aarhus Universitet

Laura Gilliam. – Presse-foto.
Laura Gilliam. – Presse-foto.

Undersøgelser viser, at drenge med en etnisk minoritetsbaggrund er den gruppe, der klarer sig dårligst i den danske folkeskole. Mens en dreng med dansk oprindelse i gennemsnit forlader folkeskolen med et karaktergennemsnit på 6,4, så er den tilsvarende karakter for ikke- vestlige efterkommere 5. Hvorfor klarer drenge med ikke-vestlig baggrund sig dårligere end andre?

Det er vigtigt at sige, at den undersøgelse ikke tager højde for de sociale forskelle, samt at skoler, hvor etniske minoritetselever ofte går, er dårligere stillet end danske skoler generelt. Ikke desto mindre har etniske minoritetsdrenge en særlig problemstilling.

Det er i en række vestlige lande et velkendt mønster, at indvandrerbefolkningens drenge klarer sig dårligere og ofte ender i en modkultur, hvor de ikke engagerer sig og kommer i konflikt med skolen. Det ligner den modkultur, man så blandt arbejderklassedrenge i tidligere generationer.

Når man ikke klarer sig så godt i skolen og måske kan se, at det er svært at få job efter skolen, så begynder man at afvise projektet med at gå i skole med skolemodstand og i stedet søge styrke et andet sted. Men billedet er ikke entydigt. Når jeg laver feltarbejde, ser jeg også meget dygtige drenge med indvandrerbaggrund.

Hvordan reagerer lærerne?

Lærerne har generelt gode intentioner og ønsker at støtte deres elever. Men der er en tendens til, at de begynder at se skævt til etniske minoritetsdrenge generelt, når de har oplevet problemer med mange af den samme type drenge.

Jeg oplever desværre, at mange af de her drenge bliver opgivet, og at man ikke forventer, at de kan blive dygtige. Men det er vigtigt at sige, at skolerne er meget forskellige. Det, der gør den største forskel, er, at drengene oplever, at de er respekterede i skolen.

I nogle af de klasser, jeg har besøgt, ser drengene godt nok seje ud. Men de laver deres lektier. Deres indsats er båret af relationen til lærere, som viser drengene, at de tror på dem og har nogle forventninger til dem.

Hvad kan skolen gøre, så flere drenge med indvandrerbaggrund klarer sig bedre?

Mange af drengene oplever at få meget skældud, og det gør dem endnu mere resistente over for kritik.

På et helt banalt plan skal de her drenge overbevises om, at man godt kan lide dem. Skolen skal desuden vise dem, at de kan nogle ting som for eksempel deres modersmål.

Men det er ikke nemt, for drengene holder ofte hinanden fast i modkulturen. Og problemerne kan ikke løses af skolen alene.