Star Wars skal lære børn om religion

OPDATERET MED VIDEO Ifølge religionssociolog bør Star Wars-filmene indgå i faget kristendomskundskab

Figurerne fra Star Wars-filmene dyrkes ikke kun som fiktive helte, men også som religiøs inspiration. Her ses en plakat med det nærmeste, filmene kommer et religiøst overhoved, Jedi-læremesteren Yoda. --
Figurerne fra Star Wars-filmene dyrkes ikke kun som fiktive helte, men også som religiøs inspiration. Her ses en plakat med det nærmeste, filmene kommer et religiøst overhoved, Jedi-læremesteren Yoda. --. Foto: .

I dag har en besynderlig film verdenspremiere i Palads-biografen i København. "Star Wars Uncut" består af 473 15 sekunder lange filmsekvenser, der hver især er skabt af forskellige Star Wars-fans over hele verden. Tilsammen genskaber alle klippene handlingen i den første Star Wars-film fra 1977. En film, som dyrkes med en entusiasme så stor, at den overskrider almindeligt fanhysteri og er blevet til en ny religion, jediisme.

SE VIDEO:473 fans har genindspillet Star Wars

Ifølge religionssociolog Markus Davidsen, der er ph.d.-forsker ved Aarhus Universitet og universitetet i Leiden, Holland, er det religiøse element i Star Wars endda så meget i pagt med tidsånden, at filmene bør indgå i undervisningen i kristendomskundskab i folkeskolens ældste klasser.

– Der er en stor gruppe moderne mennesker, der kan genkende deres egen religiøsitet i filmene, siger Markus Davidsen, som i denne uge udgiver en artikel om emnet i tidsskriftet Religionspædagogisk Forum.

Som enhver, der har set George Lucas' film "Star Wars" (på dansk "Stjernekrigen") eller en af de fem efterfølgende film, vil vide, er filmene først og fremmest action, rumskibe, robotter, skyderi og skæg og ballade. Men centralt i filmens univers står et gammelt ridderskab, Jedi-ridderne, som besidder en mystisk Kraft, The Force.

Ifølge Markus Davidsen findes der en stor og voksende gruppe mennesker, som ikke bare er fans af filmene, men som tror på, at denne kraft virkelig findes, selvom filmene er fiktion. For eksempel har avisen Washington Post foretaget en optælling på Facebook, hvor personer kan angive deres religion, som tyder på, at flere hundredtusinde mennesker definerer sig som jediister.

LÆS OGSÅ:Blog-indlæg af Ph.d-studerende religionssociolog Peter Fischer-Nielsen: Kan religion opstå på internettet?

Når Markus Davidsen vil have de amerikanske rum-eventyrfilm på skoleskemaet er det dog ikke kun, fordi mange fans direkte tror på Kraften. Men fordi troen på Kraften minder om den form for tro, endnu flere moderne mennesker har.

– I den store europæiske værdiundesøgelse fra 1999 angiver 24 procent af danskerne, at de tror på en personlig gud, mens 36 procent tror på, at der er en åndelig kraft. Der er altså meget, der tyder på, at hvis vi kun fokuserer på de store verdensreligioners måde at forstå Gud på, rammer vi ved siden af tidens mange forskellige spirituelle kraft-forestillinger, siger han.

Formanden for Religionslærerforeningen, John Rydahl, ser gerne, at nyere Hollywood-film inddrages, når eleverne i kristendomskundskab skal diskutere, hvad religion er.

– Alle grundbøgerne har et kapitel om, hvad religion er. Men det er som regel meget teoretisk, og spørgsmålet optager sjældent eleverne. Hvis en film kan fungere som indgang til denne diskussion, er det da fint, siger John Rydahl, som har kendskab til, at flere lærere har brugt "The Matrix" i undervisningen. "The Matrix"er en anden amerikansk eventyrfilm, som ud over en masse action er fyldt med referencer til alskens religioner. Også film som "The Passion of the Christ", der direkte fortæller om Jesus, bruges i undervisningen.

– Men spørgsmålet er, hvordan eleverne skal få tid til at se en hel film i fuld længde. Der er mange, det ikke lykkes for, fordi kristendomskundskab kun er et éntimesfag. Og der skulle jo også gerne være tid til at tale sammen efter filmen, siger John Rydahl.

mikkelsen@kristeligt-dagblad.dk


.