Verden ser de samme serier

Muligheden for at se de samme internationale tv-serier på samme tid styrker den globale offentlighed

Mens Leif Panduros tv-spil kunne samle den halve nation herhjemme i monopoltiden, samler amerikanske serier som "Mad Men", "Breaking Bad" og den sæsonaktuelle politiske serie "House of Cards" nu millioner af seere verden over. Arkivfoto. Skuespiller Kevin Spaceyn ankommer til præmiere på Netflix's tv-serie "House of Cards".
Mens Leif Panduros tv-spil kunne samle den halve nation herhjemme i monopoltiden, samler amerikanske serier som "Mad Men", "Breaking Bad" og den sæsonaktuelle politiske serie "House of Cards" nu millioner af seere verden over. Arkivfoto. Skuespiller Kevin Spaceyn ankommer til præmiere på Netflix's tv-serie "House of Cards". Foto: STEPHEN CHERNIN/ Denmark.

Populære film og bøger har altid fundet vej over landegrænser. Men nutidens store internationale tv-serier skaber en ny slags kulturelle fællesskaber, fordi man på samme tid kan sidde i Singapore eller Sønderborg og se premieren på den samme tv-serie via nettet og kommentere den på de sociale medier. Verden er blevet ét stort kulturpublikum.

Og mens Leif Panduros tv-spil kunne samle den halve nation herhjemme i monopoltiden, samler amerikanske serier som Mad Men, Breaking Bad og den sæsonaktuelle politiske serie House of Cards nu millioner af seere verden over.

LÆS OGSÅ: 50 års tv-tradition er under opløsning

Det er jo kun underholdning, som det nok primært er den globale middelklasse, der ser, men det er egentlig fantastisk, at mennesker over hele verden på den måde kan få noget at snakke om sammen. Vi kender det i forvejen fra store sportsbegivenheder, der også kan samle folk fra mange lande om at se det samme, men gennem disse tv-serier får folk nogle ekstra kulturelle mønter i lommen, som man kan bruge som referenceramme, når man rejser ud i verden, siger sociologen Henrik Dahl, der mener, at tv-serierne på den måde lægger et ekstra lag til den globale offentlighed.

Peter Schepelern, lektor på institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet, mener på samme måde, at de nye succesfulde tv-serier skaber nye globale referencerammer.

Når man sidder foran skærmen hjemme i stuen, kan man jo egentlig være ligeglad, om der samtidig er 100 millioner andre i verden, der ser den samme serie. Men det giver altså nogle kulturelle koder, som man kan henvise til og forstå hinanden igennem, siger Peter Schepelern, som ser flere grunde til, at en række af de amerikanske tv-serier er blevet så populære over hele verden:

For det første giver teknologien jo mulighed for at udbrede serierne hurtigere og nemmere. Men de amerikanske tv-serier er også kommet ind i en guldalder i løbet af de seneste 10-12 år, hvor man kaster mere talent og flere penge ind i serierne. Før havde tv-serier mindre prestige end spillefilm, men nu folder tv-serier sig ud som ambitiøse og velproducerede filmiske romaner. Der er jo stor forskel på at se Dallas og House of cards.