Khader og kristendommen?

Ny Alliance er en spændende nyskabelse i dansk politik. Partiet har fået en bemærkelsesværdig opbakning i meningsmålingerne, særligt bemærkelsesværdig al den stund, at det kan være ganske svært at finde ud af, hvilke holdninger og værdier partiet bygger på.

På den baggrund var det ganske oplysende, at Naser Khader den 16. maj i Kristeligt Dagblad redegjorde for partiets syn på kristendommen. Ny Alliance ønsker at afskaffe kristendomsundervisningen i skolen, folkekirkens særstilling i Grundloven skal ophæves, og personregistreringen skal flyttes fra folkekirken. Tre klare radikale holdninger, som afslører, at Ny Alliance værdimæssigt ligger milevidt fra de konservative holdninger om kristendommens betydning for det danske samfund. Jeg vil ikke falde i den grøft og anvende Khaders egen muslimske baggrund som forklaring på alliancens holdninger. Det er velkendt, at Marianne Jelved og resterne af det gamle radikale parti bærer de samme holdninger, så det vil være for letkøbt at søge motiver ud fra etnisk og religiøs baggrund.

Naser Khader, der dygtigt giver befolkningen det indtryk, at han ikke er så radikal, at det gør noget, afslører med sine holdninger både mangel på respekt og forståelse for kristendommens betydning for dansk kulturhistorie og samfundsudvikling samt de normer og værdier, som gennemsyrer den danske befolkning, uanset om man opfatter sig som kristen eller ej.

Khaders verden bygger på en holdning om, at alt er lige godt, uden blik for det bånd, der binder generationerne sammen og skaber grundlag for det værdimæssige fællesskab i en befolkning. Et fællesskab skabt gennem generationer. En værdimæssig arv, som vi har en forpligtelse til at bære videre til de kommende generationer.

Derfor skal kristendomsundervisning ikke afskaffes i folkeskolen. Tværtimod mener vi konservative, at faget skal gøres obligatorisk, så alle uanset baggrund får mulighed for at få kendskab til de kristne værdier, som i høj grad danner baggrund for, at vi i Danmark er, som vi er. Kristendomsundervisning er og skal ikke være et forkyndende fag, men et oplysende fag.

Khader har et ønske om en grundlovsændring, så der sker en adskillelse af kirke og stat. Jeg frygter oprigtigt alternativet til den helt unikke kirkeordning, vi har i dag. En splittet kirke er for mig at se ikke nogen bestræbelsesværdig løsning. Vi har en rummelig folkekirke, hvor der er plads til alle uanset status eller baggrund. Mange har et velkendt og trygt sted at gå hen, når livet byder på glæder som barnedåb, konfirmation og bryllup eller sorger som begravelse og ar på sjælen. I disse begivenheder, som vi møder gennem livet, sætter de fleste pris på det velkendte og trygge, som kirken rummer.

Vi konservative ønsker at værne om den arv af fælles gods, vi har fået af de tidligere generationer. En arv, som kristendommen uomtvisteligt giver et værdifuldt bidrag til. Mit håb er, at de kommende generationer også vil tage imod denne arv, og kalde den deres.

Per Ørum Jørgensen,

medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti,

Stabyvej 51,

Staby,

Ulfborg