Tyveri af timer. Undervisning af konfirmander kraftigt beskåret

NETOP SOM FORÅRETS konfirmationer er overstået, begynder planlægningen af undervisningen af konfirmanderne med opstart i august. Noget som jeg altid ser frem til, da jeg finder det meget meningsfyldt og inspirerende at arbejde med konfirmanderne.
NETOP SOM FORÅRETS konfirmationer er overstået, begynder planlægningen af undervisningen af konfirmanderne med opstart i august. Noget som jeg altid ser frem til, da jeg finder det meget meningsfyldt og inspirerende at arbejde med konfirmanderne. Foto: Kasper Palsnov/ Denmark.

NETOP SOM FORÅRETS konfirmationer er overstået, begynder planlægningen af undervisningen af konfirmanderne med opstart i august. Noget som jeg altid ser frem til, da jeg finder det meget meningsfyldt og inspirerende at arbejde med konfirmanderne.

Jeg har hvert år lavet en årsplan og er i gang med den nu. Til efteråret bliver den kraftig beskåret, da jeg går glip af otte dobbeltlektioner for hvert hold. Aalborg Byråd har valgt en løsning, som kun tillader lovens minimumskrav på det, som svarer til 24 dobbelt lektioner, og jeg kan høre fra kolleger landet over, at vi endda er heldigere stillet end mange andre præster og konfirmander. Vi har her morgentimer frem til efterårsferien, derefter lektioner i de sidste to og/eller tre timer og ikke hver uge.

Men det rokker ikke ved, at jeg mister timer med konfirmanderne. Jeg tænker: Mener man, at der er emner, som kan undværes? Det må man jo mene, siden man frarøver konfirmanderne disse timer! Skal jeg ikke undervise i tilgivelse? Eller er det frelse? Har politikerne mon forslag til reduktionen i emnerne?

De enkelte byråd vil kunne dække sig ind ved at henvise til den ny skolereform, som fastsætter, at eleverne skal have 35 timer på 7. klassetrin. Har Folketingets politikere overset, at der ikke er nogen kristendomsundervisning i 7. klasse? Og hvorfor mon der ikke er det? Der går de til konfirmandundervisning (har mulighed for det), og man har ikke skønnet det nødvendigt at tilbyde kristendomsundervisning i skolen.

Et løsningsforslag kunne være, at man kun afsatte 33 timer for eleverne på 7. klassetrin. Så ville eleverne ikke blive ”straffet” med sen konfirmandundervisning, aften- eller lørdagsundervisning. Disse skæve tidspunkter kolliderer desuden med konfirmandernes sportsinteresser.

Jeg går i øvrigt ud fra, at politikerne efterlever Grundlovens bestemmelser om at understøtte folkekirken. Det er paragraf 4!