Opfør dig ordentligt!

Vi har som voksne forpligtelsen til at lære vore børn, hvordan de skal opføre sig ikke blot ved selv at være ordentlige, men også ved at fortælle dem, hvis de kommer til at være uordentlige, skriver debattør

Måden, hvorpå vi sikrer, at vore børn og børnebørn opfører sig ordentligt, er ved selv at være gode forbilleder. Vi skal sætte grænser og fortælle dem, hvis de ikke opfører sig ordentligt, skriver Anni Matthiesen.
Måden, hvorpå vi sikrer, at vore børn og børnebørn opfører sig ordentligt, er ved selv at være gode forbilleder. Vi skal sætte grænser og fortælle dem, hvis de ikke opfører sig ordentligt, skriver Anni Matthiesen. . Foto: Thomas Vilhelm.

Nu skal du opføre dig ordentligt!

Ja, mon ikke mange af os har hørt dette, især i vores barndom. Det var i hvert fald en naturlig måde at irettesætte et barn på i min opvækst og efter min mening måske lidt af en mangelvare i flere sammenhænge nu om dage.

Jeg mener nemlig, at vi bliver et ”fattigere” samfund, hvis ikke vi husker at opføre os ordentligt og dermed bevare respekten samt vise hensyn til andre end os selv. 

Det, at du som en helt naturlig ting rejser dig og tilbyder din plads til en ældre dame eller herre, hvis der udelukkende er ståpladser tilbage i bussen eller toget.

Det, at du naturligvis ikke maser dig foran andre i køen på motorvejen eller i dagligvarebutikken, men i stedet trækker til side og venter, til det bliver din tur.

Det, at du som det mest naturlige i verden siger tak for mad til værtinden og tilbyder din hjælp med at rydde væk, når du rejser dig fra middagsbordet. 

Det, at du ikke råber og taler højlydt, når du fornemmer, at naboen eller andre mennesker tæt på dig ønsker fred og ro.

Det, at du ikke afbryder andre, som er ved at føre en samtale eller for den sags skyld, at du også sikrer at give andre plads til at kunne komme frem med deres kommentarer og budskaber.

Det, at du siger undskyld, hvis du enten har sagt eller gjort noget forkert, og lige så vel tager imod undskyldningen ved at tilgive. 

Det, at du ikke mener, at det udelukkende er din holdning og mening, som er den helt rette, men at du husker, at andres mening også kan være værd at lytte til.

Det var nogle få eksempler på, hvad jeg mener er ordentlighed, som vi bør værne om i det danske samfund. Og måden, hvorpå vi sikrer, at vore børn og børnebørn opfører sig ordentligt, er ved selv at være gode forbilleder. Vi skal sætte grænser og fortælle dem, hvis de ikke opfører sig ordentligt. Vi har som voksne forpligtelsen til at lære vore børn, hvordan de skal opføre sig ikke blot ved selv at være ordentlige, men også ved at fortælle dem, hvis de kommer til at være uordentlige. Ordentlighed betaler sig på alle måder!