Vi skal bekæmpe hadforbrydelser sammen

Jeg har selvfølgelig uforbeholdent fordømt det voldsomme hærværk, skolen var udsat for, og har netop nu fokus på, hvad vi som kommunalpolitikere kan gøre for at hjælpe skolen igennem denne svære periode, skriver Anna Mee Allerslev

Hærværk mod den jødiske Caroline-skolen på Østerbro.
Hærværk mod den jødiske Caroline-skolen på Østerbro. Foto: Leif Tuxen.

EGON JAKOBSEN (KDem) og Finn Rudaizky (DF) var den 27. august ude efter at finde en politisk syndebuk i kølvandet på hadforbrydelsen mod den jødiske Caroline-skolen på Østerbro. Det er meget forståeligt, men det hjælper ikke i denne alvorlige situation.

Personligt er jeg ikke i tvivl. Hadforbrydelser er gift for vores samfund, og jeg håber, at gerningsmændene bliver fanget og straffet hårdt. Jeg er glad for, at straffeloven allerede nu straffer hadforbrydelser hårdere end anden kriminalitet. Vi skal sende et klart signal om, at vi som samfund ikke accepterer diskrimination og hadforbrydelser.

Derfor må jeg indrømme, at jeg har svært ved at se, hvad Finn Rudaizky og Egon Jakobsen bygger deres kritik på. Måske er misforståelser eller meget subjektiv research baggrunden, men når Rudaizky antyder, at jeg i bund og grund ikke ønsker dialogen med de danske jøder, så er det direkte forkert og en usand påstand mod bedrevidende. Rudaizky ved - eller burde vide, da vi begge er medlemmer af Københavns Borgerrepræsentation - at Socialdemokraternes ordfører, Lars Aslan Rasmussen, og jeg netop i disse uger har holdt og holder møder med både danske og internationale jødiske trossamfund, Muslimernes Fællesråd og andre interessegrupper.

Så sent som i onsdags besøgte vi den jødiske skole Carolineskolen og havde en god og oplysende snak med ledelsen og eleverne. Hele vores indsats handler om forebyggelse gennem dialog og fælles aktiviteter.

Det samme gælder beskyldningerne om, at jeg ikke støtter Carolineskolen. Intet kunne være mere forkert. Jeg har selvfølgelig uforbeholdent fordømt det voldsomme hærværk, skolen var udsat for, og har netop nu fokus på, hvad vi som kommunalpolitikere kan gøre for at hjælpe skolen igennem denne svære periode.

Vi fordømmer jo alle chikanen mod de danske jøder. Og vi arbejder alle for en fredelig og tolerant by. Med det fælles udgangspunkt bør vi bruge kræfterne på at skabe fælles løsninger og forebyggende indsatser. Det er en meget vigtig opgave, og jeg ville ønske, at vi stod sammen om opgaven i stedet slå plat på den meget alvorlige situation.