Biskop: Migrantarbejdet styrkes på Fyn

Migrantarbejdet fortsætter, men det betyder ikke, at man skal gøre tingene på samme måde. Det skriver biskop Tine Lindhardt i forlængelse af diskussionen om migrantarbejde i Fyens Stift

Biskop i Fyens Stift Tine Lindhardt.
Biskop i Fyens Stift Tine Lindhardt. .

Lidt fakta vedrørende migrantpræstestillingen i Fyens Stift - i anledning af, at der nu et par gange har været omtale af stillingen i Kristeligt Dagblad.

Stillingen ligger i forlængelse af et treårigt landsdækkende migrantprojekt, som udløber den 15. september, og som har været varetaget af Massoud Fouroozandeh.

Migrantpræstestillingen er slået op, fordi der i løbet af det treårige projekt er igangsat et arbejde, som jeg finder det vigtigt at fortsætte i stiftet. Opslaget er med andre ord en anerkendelse af, at migrant- og missionsarbejdet er et væsentligt område, ligesom opgaverne for den kommende migrantpræst svarer til de opgaver, der har været i det projekt, som udløber midt i september. Dog vil migrantpræstens opgaver være begrænsede til Fyens Stift, hvor vedkommende ansættes.

At man som kommende migrantpræst skal indgå i samarbejde med det øvrige migrantarbejde i stiftet, anser jeg for nødvendigt og naturligt.

Samarbejdet betyder ikke, at man skal gøre det samme eller gøre tingene på samme måde. Der skal være plads til forskellighed i de konkrete opgaver og i måden, man arbejder på.

I debatten polariseres migrantarbejde ofte til enten dialog eller mission. Jeg mener, det er et både og. Mi-grantarbejde rummer dialog, mission, gudstjeneste, diakoni, undervisning, bøn, samvær, debat, forkyndelse. Og formålet med oprettelse af migrantpræstestillingen er netop en styrkelse af dette arbejde i hele sin bredde, både missionsarbejdet, det diakonale arbejde og arbejdet med dialog.

Oprettelse af stillingen er således et klart signal om, at folkekirken vil migrant- og missionsarbejdet.