Massoud-sagen: Kristendommen er større end folkekirken

Muslimer aflægger med glæde vidnesbyrd om deres nye tro i Church of Love, selvom det kan koste dem udstødning af familien, chikane eller åbenlys vold. Biskoppen i Odense behandler dog sagen småligt

Dagens debattør har overværet en dåbshandling i Church of Love, hvor billedet er fra.
Dagens debattør har overværet en dåbshandling i Church of Love, hvor billedet er fra. Foto: Keld Navntoft/Scanpix.

DEN STANDENDE DEBAT omkring Massoud Fouroozandeh har afsløret en folkekirke, der har tilpasset sig denne verdens tankegang i en sådan grad, at den ikke længere kan se Helligåndens gerninger, skønt de sker for øjnene af den.

Denne modige og begavede mand flygtede som 15-årig fra Iran til Danmark, blev en genfødt kristen, tog en teologisk uddannelse og blev ansat som migrantpræst i Odense.

Han havde selv været muslim og begyndte straks et missionsarbejde blandt muslimer, som resulterede i oprettelsen af Church of Love, der fik husly i Bykirken i Odense. Her er mere end 100 omvendte muslimer blevet døbt med den bibelske dåb på deres egen bekendelse, som det skete i oldkirken - her døbte disciplene kun mennesker, der var født påny.

Jeg har overværet en dåbshandling i Church of Love, hvor to muslimer med glæde aflagde vidnesbyrd om deres nye tro, før de gik ned i dåbsbassinet - vi vidste alle, hvad denne troshandling kunne koste dem: Udstødning af familien, chikane eller åbenlys vold eller død, som det er sket i andre lande. Men deres nye tro på Kristus var dem mere dyrebar end alt andet, og de lod sig døbe. Det virkede meget stærkt på alle, der var til stede.

Men vor nidkære biskop i Odense forlanger, at alle døbte muslimer skal tillægges folkekirken, fordi Massouds stilling er lønnet af folkekirken! Hvilken ufattelig smålighed! Er Church of Love da ikke også en del af Guds rige? Kan biskoppen virkelig ikke tænke ud over de jordiske organisatoriske rammer?

Jesus sendte ikke disciplene ud i verden med disse ord: ”Tag dette og diskutér det mellem jer!”. Han befalede med myndighed: ”Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor ud og discipelgør alle folkeslag, døb dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn og lær dem at holde alt, hvad jeg har befalet jer.”

Sådan lyder den græske grundtekst (i Matthæus 28, 18-20) i direkte oversættelse. At troen kommer før dåben, fremgår endnu tydeligere i Markusevangeliet (16, 15-16): ”Gå ud i hele verden, udråb evangeliet for hele skabningen. Den, som er kommet til tro og bliver døbt, skal blive frelst, men den som ikke tror, skal blive fordømt.”

Her levnes ingen plads til dialog eller dåb af sagesløse spædbørn. Havde det været tilfældet, var evangeliet aldrig nået uden for Jerusalem. Samtale er en god ting, men kan aldrig erstattes af den direkte forkyndelse.

Jeg vil opfordre biskoppen til at genlæse den kloge Gamaliels ord til Det store Råd i Jerusalem, da apostlene blev krævet til regnskab for deres virksomhed: ”I denne sag siger jeg jer: Hold jer fra disse mennesker og lad dem gå! For hvis dette er menneskers vilje eller værk, falder det fra hinanden, men er det fra Gud, kan I ikke fælde dem; kom ikke til at stå som mennesker, der kæmper mod Gud!”. (Apostlenes Gerninger 5, 38-39)

Jeg håber inderligt, at denne konflikt vil ende med, at Church of Love lever videre som frikirke uden statskirkeligt tilsyn og finansiering.