Man skal ikke slå hinanden i hovedet med næstekærlighed

Valgmenighedspræst Nana Hauge siger, at næstekærlighedsbuddet først og fremmest skal siges til en selv - det er ikke noget, man skal slå andre oven i hovedet med

Nana Hauge er valgmenighedspræst i Høve og Havrebjerg valgmenigheder
Nana Hauge er valgmenighedspræst i Høve og Havrebjerg valgmenigheder. Foto: Arkivfoto.

Bør buddet om at elske din næste føre til en særlig flygtningepolitik?

Næstekærlighed kan ikke på den måde udmøntes konkret. Søren Kierkegaard taler om, at kærligheden, der er nedlagt af Gud i mennesket, skal bære frugt. Han siger altså, at kærligheden skal kendes på dens gerninger. Men næstekærlighedsbuddet er ikke talt til os, for at vi skal have travlt med at dømme hinanden og udpege andres manglende kærlighedsgerninger. Det er sagt formanende til den enkelte til opmuntring, så vi ikke lader kærligheden være ufrugtbar, men arbejder på den på allerbedste måde.

Hvis man skulle føre politik på næstekærlighedsbuddet, ville politikerne nok hurtigt blive upopulære. Næstekærlighedsbuddet er jo ikke et hyggeligt bud, der handler om at give lidt til Dansk Flygtningehjælp en gang imellem - nej, det handler om at sælge alt, hvad man ejer, og give det til de fattige. Næstekærlighedsbuddet griber på den måde direkte ind i din tilværelse og beder dig om at glemme dig selv og dine egne behov til fordel for andres.

Har Danmark en ukristelig udlændingepolitik?

Der findes ikke en kristelig politik, og derfor har Danmark heller aldrig ført en kristelig politik.

Er det fair dansk udlændingepolitik, at mandlige flygtninge ikke kan tage hustru og børn med til Danmark?

Det ved jeg ikke.

Jesus og hans forældre måtte også flygte til Egypten. Der er vel ingen forskel på at være flygtning dengang og nu?

Beretningen om flugten til Egypten kan næppe føre til en særlig flygtningepolitik.Ifølge Bibelen er israelitterne jo også flygtninge, indtil de indtager det forjættede land og udrydder alle dets oprindelige beboere. Det lyder jo ikke særligt forjættende, forjættet land eller ej. Man skal nok passe på med den slags sammenligninger.

Er næsten kun det menneske, du møder - og er asylsøgere ikke nogen, vi har mødt?

Næsten er i princippet alle de mennesker, vi møder, ja. Det er i grunden meget sjovt, hvordan vi har meget travlt med at udpege næsten. Vi vil så gerne være dem, der hjælper, men ingen vil være dem, der skal hjælpes. Men lignelsen om den barmhjertige samaritaner, for eksempel, peger på noget andet: Den peger på, at det er os, der ligger i grøften. Men vi vil så gerne tænke på os selv som dem, der udøver næstekærlighed, og ikke som dem, der har brug for kærlighed. Det er også Luthers tolkning af lignelsen.

I forhold til Italien tager Danmark et minimum af flygtninge. Ville det være det næstekærlige at gøre at tage flere?

Det er næstekærligt at sælge alt, hvad man ejer, og give det til de fattige, at tilgive dem, der hader dig, og at vende den anden kind til. Næstekærligheden har ikke nogen grænser - derfor giver det ikke mening at gradbøje den.