Synet på abort skal have politiske konsekvenser

Et samfund, der respekterer menneskeliv, gør det ulovligt at slå mennesker ihjel, skriver debattør, der ønsker den fri abort afskaffet.

At kæmpe for et samfund, der beskytter ethvert menneske fra undfangelsen, har helt klart sine store udfordringer. Men det skal ikke få os til at søge det lunkne kompromis, skriver redaktør i Retten til Liv. Arkivfoto.
At kæmpe for et samfund, der beskytter ethvert menneske fra undfangelsen, har helt klart sine store udfordringer. Men det skal ikke få os til at søge det lunkne kompromis, skriver redaktør i Retten til Liv. Arkivfoto. Foto: Britta Pedersen.

KRISTENDEMOKRATERNE mener ifølge Stig Grenovs debatindlæg i Kristeligt Dagblad den 15. november, at ethvert foster er et menneske, der har uendelig værdi, men at det ikke skal gøres ulovligt at slå det ihjel. Han kan ikke se det progressive i at kriminalisere kvinder og ”kalde dem mordere”, som han så poetisk udtrykker det.

Der er ganske enkelt noget, der ikke hænger sammen her. Kristendemokraterne arbejder, så vidt jeg ved, ikke på at afkriminalisere den situation, hvor en ulykkelig kvinde tager livet af sit nyfødte barn, eller afkriminalisere kvinden, der i et øjebliks uopmærksomhed i trafikken kører et andet menneske ihjel. Naturligvis ikke, for i et retfærdigt samfund handler kriminalisering ikke om at pege fingre ad nogen, men om at beskytte nogen.

Et samfund, der respekterer menneskeliv, gør det ulovligt at slå mennesker ihjel - punktum. Og når det danske samfund tillader abort, skyldes det helt enkelt, at man ikke giver det ufødte barn samme menneskelige værdi som det fødte. Dette uhyggeligt elastiske menneskesyn skræmmer mig fra vid og sans, men det indeholder i det mindste sin egen logik.

Det gør Grenovs forklaring ikke. Man kan ikke tildele et menneske ”uendelig megen værdi” fra undfangelsen og så ikke tage konsekvensen af det.

Jeg er ikke interesseret i at grave grøfter, jeg er optaget af at bygge fundament. Vi kan ikke meningsfuldt forsvare en gruppe menneskers ”uendelige værdi” uden at undsige den lovgivning, der sanktionerer aflivningen af dem.

At kæmpe for et samfund, der beskytter ethvert menneske fra undfangelsen, har helt klart sine store udfordringer, fordi det meget lille menneske er utrolig sårbart, og fordi en graviditet gør en kvinde sårbar. Men at det er vanskeligt, skal da ikke få os til at opgive eller søge det lunkne kompromis. Slaveriet blev ophævet, apartheid ophørte, Berlinmuren faldt - fordi der var nogen, der ikke gik på kompromis.

Jeg havde sådan håbet, at jeg skulle kæmpe denne kamp sammen med jer i Kristendemokraterne.