Mogens Kjær: Fejlfortolkninger præger anmeldelse af min bog om tantra

Jeg synes, anmelder Gotfredsen skylder mig en undskyldning for at have tillagt mig meninger og holdninger, jeg ikke har, skriver Mogens Kjær i en kritik af anmeldelsen af bogen "Helende Tantra"

Selve bogens formål, nemlig at løfte tantra ud fra den hinduistiske kontekst og integrere dele af den – kun dele af den, for meget kan ikke – i en kristen forståelse, har Sørine Gotfredsen ikke forstået.
Selve bogens formål, nemlig at løfte tantra ud fra den hinduistiske kontekst og integrere dele af den – kun dele af den, for meget kan ikke – i en kristen forståelse, har Sørine Gotfredsen ikke forstået. Foto: Leif Tuxen.

SØRINE GOTFREDSEN har anmeldt min bog ”Helende tantra” i Kristeligt Dagblad den 26. maj. Hun kan ikke lide bogen, og det er hendes ret. Hvad der ikke er hendes ret og helt uacceptabelt er at tillægge mig citater, jeg ikke mener, og holdninger, jeg ikke har.

Bogen har en klar opdeling i den indiske baggrund for tantra, derefter et afsnit om kristendommen og tantra og til sidst praktikken. Hun bruger citater fra bogens del om indisk tantra, som om de var mine, men det er holdninger, jeg i bogens kristne del tager afstand fra.

Hun skiver, at jeg mener, at mennesket faktisk kan opfyldes af det guddommelige og blive helt. Sigtet i indisk tantra er at blive forenet med det guddommelige, at blive guddommelig – men det tager jeg afstand fra i bogen. Mennesker kan godt få ekstatiske oplevelser, der tolkes som at blive ét med det guddommelige, men jeg giver meget klart udtryk for, at det ikke er tilfældet.

Jeg skriver: ”Der er snarere tale om, at jeget gør sig selv til gud. Mennesker kan godt opleve metafysiske tilstande, opleve altings enhed, føle at Gud er der og føle enhed med Gud. Men der er tale om fænomener, der sker i vores krop og psyke. Det er nervesystemets kogleri. Der er i grunden intet mystisk ved det. Vi manipulerer blot krop, psyke og nervesystem, og det kan føre til dejlige oplevelser, også farlige, men der er ikke tale om virkelig mystik eller transcendens. Mennesket kan ikke transcendere sig selv. Det kan aldrig blive ét med Gud. Gud og menneske er ikke ét og det samme. Først efter døden bliver Gud alt i alle, for ’så bliver alting forenet med Gud’ (1. Korinterbrev 15, 28). Det, der sker, er en ændring af bevidstheden, og som sådan er det en vidunderlig oplevelse, som man også vil stræbe efter i tantrisk sex. Men det er ikke Gud, vi når. Gud kan vi ikke nå i egen kraft. Gud kan derimod nå os. Og hvis Gud når os med sit frelsende nærvær som Jesus, opleves det ikke som at blive mødt af noget upersonligt, af altet, af kosmos, men af et du, af Gud som person, som Jesus.”

Det mener jeg faktisk også er god kristen teologi, og Jesus er der bestemt stadig. Derfor er det heller ikke rigtigt, at jeg gør op med et kristent menneskesyn. Jeg mener faktisk, at bogen er meget kristen.

Anmelderen skriver, at jeg fremfører nogle lidt foruroligende livsregler. Det gør jeg ikke, men jeg citerer fra en gammel tantrisk tekst, der siger: ”Tantra afviser intet. Der er kun total respekt for det enkelte menneskes frihed.”

Som det hedder i en gammel tekst: ”Undertryk ikke dine følelser, vælg hvad du vil. Gør hvad du har lyst til, for på den måde behager du gudinden. Ingen får held med at blive perfekt gennem svære og besværlige handlinger. Nej, perfektion opnås ved at tilfredsstille alt, hvad man begærer.”

Det er indisk tantra! Og det står i bogen som sådan, og det er fuldstændig forkert at tillægge mig de holdninger. Hvis anmelderen havde læst den anden del af bogen, ville hun have set, at jeg understreger ansvarligheden i alt, hvad vi foretager os, ved, at vi altid er undergivet det dobbelte kærlighedsbud, der sætter kærlige rammer for vores udfoldelser, så vi ikke gør skade på hverken os selv eller andre.

Selve bogens formål, nemlig at løfte tantra ud fra den hinduistiske kontekst og integrere dele af den – kun dele af den, for meget kan ikke – i en kristen forståelse, har Sørine Gotfredsen ikke forstået.

Tantra er hinduisme og ikke kristendom. Hvis man som kristen vil bruge elementer fra tantra, og det mener jeg er frugtbart, må man integrere en del af den i kristendommen. Det har jeg gjort i bogen.

Jeg synes, anmelderen skylder mig en undskyldning for at have tillagt mig meninger og holdninger, jeg ikke har.

Mogens Kjær, Ewaldsensvej 6, 2. tv., Frederiksberg