Kvaliteten i dagtilbud skal udvikles

Det er ikke kun antallet af voksne, der har betydning for kvaliteten i dagtilbuddene. Det interessante er indholdet og nærværet mellem børn og voksne, skriver dekan fra Professionshøjskolen UCC, der vil bygge bro mellem aktørerne i vores dagtilbud

"Der er brug for at fastholde og udvikle kvalitet på dagtilbudsområdet, fordi vores børn fortjener den bedst mulige start i livet," skriver Kit Claudi. Arkivfoto.
"Der er brug for at fastholde og udvikle kvalitet på dagtilbudsområdet, fordi vores børn fortjener den bedst mulige start i livet," skriver Kit Claudi. Arkivfoto. Foto: Linda Kastrup.

DET ER NØDVENDIGT med et nyt samarbejde mellem praksis, forskere, udviklere og professionsuddannede. Kommunerne er allerede i fuld gang med at udvikle dagtilbudsområdet. Vi vil sætte barren endnu højere - gennem inspiration fra forskningsbaserede, faglige input i kombination med praksis.

Regeringen har bevilget 700 millioner kroner ekstra årligt til vores børn. Antallet af pædagoger vil øges.

Men det er ikke alene antallet af voksne, der har betydning for kvaliteten i dagtilbuddene. Det interessante er indholdet og nærværet i de timer, børn og velkvalificerede voksne bruger sammen i de vigtige, første seks år af barnets liv. En grundsten for dannelse og uddannelse af mennesker. Her tænker UCC i nye baner.

I samspil med kommunerne vil UCC gerne være med til at udvikle fremtidens dagtilbud, blandt andet med ”Reforma 14 Dagtilbud”, der er et nyt samlingspunkt for fælles visioner, faglig fordybelse og erfaringsudveksling for hele dagtilbudsområdet - fra dagtilbudschefer til udviklingskonsulenter, områdeledere, institutionsledere og pædagoger. Her samler, diskuterer, problematiserer og udvikler forskere, konsulenter og praktikere dagtilbudsområdet sammen.

I Reforma 14 rykker vi ud af professionshøjskolen og går i ligeværdig dialog med hverdagslivets eksperter, finder den nyeste forskning frem, og vi stiller skarpt på, hvordan man kan skabe god kvalitet for de allermindste. Og så bringer vi erfaringerne fra praksis med tilbage til vores professionsuddannelser af fremtidens pædagoger og ledere.

Nytænkning kræver viden og erfaring fra de mennesker, der i hverdagen står med kerneydelsen. Ambitionen er at bygge direkte bro mellem aktørerne i vores dagtilbud, der i fælles forståelse skal skabe fremtidens dagtilbud. En opgave, hvor kommunerne er vigtige og dygtige medspillere.

Som dekan for videreuddannelsen i UCC fokuserer jeg helt aktuelt på co-creation, innovation og dialog, der kan omsættes til kvalitetsudvikling her og nu på dagtilbudsområdet. Og synergi mellem professionsuddannelserne og praksis skaber ny kvalitet for de mindste.

UCC investerer i børnenes første år gennem en række projekter. Et projekt er ”Play and Learn” med gode resultater blandt de alleryngste, når det gælder sprogudvikling.

I samarbejde med Gentofte Kommune introducerer vi engelsk for børn i alderen tre til ni år i børnehaver og SFO'er, og efteruddannelse af pædagoger og lærere med fokus på sprogtilegnelse og aktionslæring. Det klæder børnene godt på til livet i folkeskolen.

Der er brug for at fastholde og udvikle kvalitet på dagtilbudsområdet, fordi vores børn fortjener den bedst mulige start i livet.

Vi skylder børn og forældre at levere det ypperste for at give fremtidens råstof det bedst mulige udgangspunkt for et godt liv - og en god uddannelse.