Producent: Flere historikere er faktisk begejstrede over Tordenskjold-film

Havde Kristeligt Dagblad gjort sig den ulejlighed at tale med historikere, der faktisk havde set filmen Tordenskjold & Kold, ville de kunne registrere en stor respekt for filmen, skriver Lars Bredo Rahbek, der har produceret den biografaktuelle film

I ”Tordenskjold og Kold” fører den dansk-norske krigshelt (tv., spillet af Jakob Oftebro) sig frem i verden sammen med sin kammertjener (th., spillet af Martin Buch).
I ”Tordenskjold og Kold” fører den dansk-norske krigshelt (tv., spillet af Jakob Oftebro) sig frem i verden sammen med sin kammertjener (th., spillet af Martin Buch). Foto: SF Film/Jiri Hanzl.

I artiklen ”Tordenskjold er havnet i debatfyldt farvand” (Kristeligt Dagblad den 23. januar) kritiseres vores film ”Tordenskjold & Kold” for at være historisk utroværdig. Kritikken kommer imidlertid fra tre personer, hvoraf en ikke har set filmen, en ikke er historiker og den sidste hverken har eller er.

Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen, langer ud efter filmen uden af have set den. Det samme gør den ellers dygtige historiker Rasmus Glenthøj. Og endelig siger filmkritiker Henrik Wivel, der har set filmen, at ”uden at være historiker, mener jeg i høj grad, at filmen gør vold mod den historiske virkelighed. Hvis man vil tættere på den historiske sandhed, må man gå til kilderne, forske og danne sit eget billede”.

Havde Kristeligt Dagblad gjort sig den ulejlighed at tale med historikere, der faktisk havde set filmen, ville de kunne registrere et andet billede og en stor respekt for filmen. Eksempelvis kan læserne henvises til TV Lorrys program ”Perspektiv”, hvori to af landets fremmeste eksperter på feltet, professor Gunner Lind fra Historie på Københavns Universitet og historiker Andreas Marklund fra Post & Telemuseet, laver en 30 minutters detaljeret gennemgang af filmen og dens forhold til fakta.

Begge er begejstrede og siger blandt andet, at ”Tordenskjold & Kold” er en ”helt forbavsende og underholdende film”, ”original på en uventet måde”, ”overraskende god” og med et ”finurligt og meget sindrigt konstrueret plot, der holder sig tæt på de eksisterende kilder”.

Det er korrekt, at vi udfordrer det historiske materiale, men filmen følger faktisk de historiske begivenheder tæt. Rejsen fra København til Hannover med alle dens stop er korrekt beskrevet, og karaktererne i filmen er for de flestes vedkommende historiske personer.

Men vi bruger bevidst barokke og uforståelige historiske detaljer til at sætte en humoristisk streg under plottet. Og måske er det her, vi ”clasher” med nogles forventninger. Vi tillader os at tro, at livet, også i 1720, var barokt og forrygende sjovt.

Det er korrekt, at det kræver respekt og stor indsats at lave en historisk film. Men modsat vil jeg sige, at det kræver det samme at vurdere og anmelde en periodefilm. Vi for vores vedkommende har forsket i årevis og læst næsten alt, der er skrevet om søhelten.

Som filmskabere arbejder vi med at trække interessante paralleller til nutiden, og vi kommer med et nyt og gennemtænkt bud på, hvad der ledte til søheltens død. Det høster vi fra flere historikeres side stor ros for.

Men vi tillader os også at digte i skyggerne, for historikere ved ikke alt. Ovennævnte Rasmus Glenthøj er faktisk enig i dette.

I en mail af 21. januar skriver han til os: ”Kristeligt Dagblad har en artikel på vej om jeres film. Jeg har ikke ville sige noget om den, da jeg hverken har set den, havde fået læst synopsen eller er ekspert i perioden (jeg er 1800-talshistoriker). Jeg har dog sagt noget mere generelt om, hvorfor filmbranchen og historikerne har en tendens til at tale forbi hinanden, og hvilken rolle film spiller for fortidsforståelsen. Citatet er blevet skåret voldsomt til, hvorved det kan forkomme mere bastant, end det er tænkt. Når jeg nu læser filmens pressemateriale, kan jeg kun erklære mig enig i, som der står, at der er en masse ting i historien, som vi ikke har en viden om. Her er det fuldt ud legitimt at digte og spekulere, ligesom der i det hele taget skal være et råderum og en kunstnerisk frihed, så længe det ikke resulterer i, at i fortiden bliver vendt op og ned.”

Nimbus Film har just lanceret sitet tordenskjold.nu, hvor på man kan læse mere om fakta og fiktion i ”Tordenskjold & Kold”.

Forfatter Erlend Loe og instruktør Henrik Ruben Genz skildrer et højst umage venskab mellem en kammertjener og dennes herre. Vi respekterer heltene, men gør dem ikke til helgener.

En af de første (seks-stjernede) anmeldelser finder filmen ”moderne, nyskabende, provokerende og chokerende”. Læserne opfordres til at se filmen og danne sig deres eget indtryk. Og Kristeligt Dagblad opfordres til at undgå mikrofonholderi for personer, der har egne dagsordener, og som ikke holder sig tilbage med at sparke på en film, de endnu ikke har set, og med at kritisere historiske detaljer, som de ikke nødvendigvis har indblik i.

Lars Bredo Rahbek er producer på filmen ”Tordenskjold og Kold”, der har premiere i biografer landet over i dag