Gratis Koraner skaber ophedet debat i Tyskland

Religionsfriheden er sikret i den tyske grundlov, men tyske salafister oplever denne ret indskrænket

Salafisterne i Tyskland har som mål at uddele cirka 25 millioner gratis eksemplarer af Koranen. Her er frivillige i gang med at uddele koraner i Berlin.
Salafisterne i Tyskland har som mål at uddele cirka 25 millioner gratis eksemplarer af Koranen. Her er frivillige i gang med at uddele koraner i Berlin. . Foto: Tobias SchwartReuters.

Religionsfriheden er en grundlovssikret rettighed i Tyskland, men nogle religiøse grupper har tilsyneladende mindre ret til at gøre reklame for deres tro end andre.

Det viser den voldsomme debat, der er opstået, efter at en gruppe yderligtgående, ortodokse muslimer, salafisterne, er begyndt at uddele Koranen gratis i mange tyske storbyer.

Et af forlagene, der trykker bogen, Ebner & Spiegel, har meddelt, at det ikke længere vil trykke koraner til salafisterne.

LÆS OGSÅ: Tyske muslimer frygter vold efter "verbale angreb"

Det offentlige pres var for stort for os. Vi vil holde os ude af den sag, siger en informationsmedarbejder fra Ebner & Spiegel til avisen Die Welt.

Salafisterne er en gruppering inden for islam med tilhængere i flere lande. I Tyskland skønnes organisationen at have cirka 5000 tilhængere.

Salafisterne sætter den islamiske lov sharia højere end tysk lovgivning, og deres mål er at få indført en muslimsk gudsstat, hvor der blandt andet skal være dødsstraf for homoseksualitet. Salafisterne er kendte for ikke alene at have en negativ holdning til ikke-muslimer, men også for at betragte selv liberale mulismer som vantro.

Det er salafisternes leder i byen Köln, Ibrahim Abou Nagie, der står bag den gratis uddeling af koraner i Tyskland.

Mine kære søskende! Hvordan kan vi sove roligt, når vi ved, at vores naboer vil brænde i helvede for evigt, når de dør, spørger Ibrahim Abou Nagie som begrundelse for aktionen, der ifølge hans mening skal være med til at redde sjæle og udbrede Allahs religion.

Ibrahim Abou Nagie er indvandrer med palæstinensiske baggrund. Han betegnes af flere tyske medier som en hadprædikent, og politiet har de seneste måneder efterforsket, om der kan føres retssag imod ham for overtrædelse af straffeloven. Han skal blandt andet have opfordret sine tilhængere til at forfølge anderledes tænkende. Politiet er endnu ikke færdig med sine undersøgelser.

SALAFISTERNE VURDERER selv, at de allerede har uddelt flere end 300.000 eksemplarer af Koranen. Deres mål er, at hver husholdning i Tyskland skal have et eksemplar af Koranen. Det vil sige, at organisationen regner med i alt at uddele cirka 25 millioner eksemplarer.

Den tyske efterretningstjeneste vurderer, at salafisterne med deres aktion først og fremmest vil hverve nye tilhængere for deres politisk ekstremistiske ideologi.

I virkeligheden vil salafisterne ikke udbrede islam men derimod salafisme, siger Claudia Schmid fra efterretningstjenesten i Berlin til avisen Berliner Zeitung.

Et par politikere fra det konservative kristelige demokratiske parti CDU forlanger, at salafisterne får forbud mod at uddele Koranen, men flertallet af politikere er derimod klar over, at det ikke lader sig gøre.

Uddelingen af Koranen er i overensstemmelse med ytrings- og religionsfriheden, siger for eksempel socialdemokraten Christine Lambrecht og har dermed samme holdning som de fleste jurister i landet.

Nogle af de skarpeste reaktioner kommer fra muslimernes egne rækker.

Koranen er ikke en reklamebrochure, som man kan uddele som massevare, siger lederen af muslimernes Centralråd, Ayman Mazyek, til Det Katolske Nyhedsbureau.

Det minder mig om Jehovas Vidner, siger lederen af Det Tyrkiske Samfund i Tyskland, Kenan Kolat.

Salafisterne forsøger åbenbart at fremstille sig selv som talerør for muslimerne, og de vil formidle indtrykket, at kun de står for den sande islam. Det må de ikke få held til, siger lederen af partiet De Grønne, Cem Özdemir, der er søn af tyrkiske indvandrere og kendt for sin modstand mod yderligtgående muslimske grupper.

De tyske kirker er til gengæld mere tilbageholdende med kritik, fordi de frygter, at det fremover også kan blive sværere for dem selv at uddele religiøse tekster på offentlige pladser.

I Tyskland er det heldigvis ikke forbudt at uddele religiøse skrifter, siger præst Bernhard Felmberg fra Den Evangeliske Kirke i Tyskland.

Justitsminister i den tyske delstat Hessen Jörg-Uwe Hahn maner til besindighed.

Med information og opklaring kan vi hindre, at salafisterne får flere tilhængere. Salafister og andre ekstremister kan kun bruge Koranen som våben for deres ideologi, hvis ingen ved, hvad der rent faktisk står i Koranen, siger han til avisen Die Welt.