Hold nu kirke og skole adskilt

Hvis kristendomsundervisningen i skolen er mangelfuld, er det en lappeløsning af dimensioner at henvise eleverne til kirken, mener Dorete Kallesøe, lektor i kristendom og religion.

Er troen en skolesag? Således spurgte allerede Grundtvig, og han måtte svare benægtende: Troen er ingen skolesag! I en folkeskole for hele folket skal eleverne ikke tvinges til at tro på en bestemt religion.

Der er forskel på undervisning og forkyndelse, hvilket er i fuld overensstemmelse med folkeskolelovens formulering om, at kristendomsundervisningen alene skal være kundskabsmeddelende.

Denne forskel er altid væsentlig at holde sig for øje, når samtalen falder på forholdet mellem kirkens og skolens kristendomsundervisning, som det for eksempel var tilfældet i Kristeligt Dagblads artikel om mini-konfirmandundervisning den 22. februar.

Det er dejligt at høre, at kirken bliver bedre og bedre til at undervise børn, såvel konfirmander som minikonfirmander. Børnenes – de senere voksnes – gode forhold til kristendommen afhænger i høj grad af de positive oplevelser, de har med kirken.

Blot bliver jeg bekymret, når den nu forhenværende undervisnings- og kirkeminister Bertel Haarder (V) udtaler, at kirkens trosoplæring kan give en hjælpende hånd til skolens kristendomsundervisning, når nu "kristendomsundervisningen på mange måder har været mangelfuld" i skolen. Dette skyldes ifølge Haarder selv blandt andet de mange ikke-linjefagsuddannede religionslærere.

JEG KAN OPLYSE, at det også er dem, der med kyshånd tager imod tilbuddet om de omsiggribende kirke-skolesamarbejder, som kirken tilbyder. Her sørger (oftest dygtige) kirkelige medarbejdere for at udarbejde undervisningsmaterialer med mere til skolebrug. Tak for det, siger lærerne forståeligt nok til kirken. Men er det nu den rigtige måde at løse skolens faglige problemer på? Noget kunne tyde på, at vores ellers Grundtvig-kyndige "kultusminister" ikke forstår at skelne mellem kirke og skole eller mellem forkyndelse og undervisning!

Hvis kristendomsundervisningen i skolen er mangelfuld, er det minsandten en lappeløsning af dimensioner at henvise eleverne til kirken. Er skolens undervisning ikke god nok, må skolen afsætte midler til efter-uddannelse af de ikke-linjefagsuddannede lærere!

Prøv, kære læsere, at forestille jer en lignende situation, hvor der er mangel på fagligt velkvalificerede samfundsfagslærere. Så tilbyder partiet Venstre eller Socialdemokraterne eller måske Dansk Folkeparti at udarbejde undervisningsmaterialer til faget. God idé, ikke sandt? Så sparer skolen midler – og man kan da ikke forestille sig, at de politiske partier vil være interesserede i at promovere netop deres holdninger, vel?

Dorete Kallesøe,
cand.theol, lektor i kristendom og religion ved Nr. Nissum Seminarium,
Vester Lemtorp 19, Lemvig