Hvem bedriver historieforfalskning i debatten om Paulus og den opstande Kristus?

Hvis Bent Kim Jepsen kan påvise andre steder i det paulinske tekstkorpus, hvor ”Kristi legeme” optræder som en betegnelse for den opstandne Kristus, skal jeg med glæde ændre syn på den sag, skriver Lars Sandbeck.

Det herliggjorte legeme fra Filipperbrevet 3, 21 henviser ikke til Paulus' eget møde med den opstandne, men til den skikkelse, vi alle skal forvandles til, når vores kødelige krop erstattes af et ”åndeligt legeme”, ligesom også Kristus ”blev en ånd, der gør levende” (1. Kor. 15, 45), skriver Lars Sandbeck i opstandelsesdebatten.
Det herliggjorte legeme fra Filipperbrevet 3, 21 henviser ikke til Paulus' eget møde med den opstandne, men til den skikkelse, vi alle skal forvandles til, når vores kødelige krop erstattes af et ”åndeligt legeme”, ligesom også Kristus ”blev en ånd, der gør levende” (1. Kor. 15, 45), skriver Lars Sandbeck i opstandelsesdebatten. Foto: Leif Tuxen.

BENT KIM JEPSEN hævder i Kristeligt Dagblad den 1. november, at jeg forsøger at forfalske historien, fordi jeg bemærker, at Paulus ikke omtaler den opstandne Kristi legeme andre steder end i forbindelse med menigheden (”I er Kristi legeme”, 1. Kor. 12, 27) og nadveren (”Dette er mit [Kristi] legeme”, 1. Kor. 11, 24).

Hvis Jepsen kan påvise andre steder i det paulinske tekstkorpus, hvor ”Kristi legeme” optræder som en betegnelse for den opstandne Kristus, skal jeg med glæde ændre syn på den sag.

Jepsen mener, at enhver, der kender bare et minimum til Paulus, vil vide, at jeg tager fejl. Men igen: Hvor er Kristi legeme henne ifølge Paulus, hvis ikke netop som kirke og element i nadveren?

Ifølge Jepsen åbenbarede den opstandne Kristus sig for Paulus i et ”herlighedslegeme” og ikke som et stykke brød, men hverken Paulus eller Lukas rapporterer om, at Paulus skulle have mødt den opstandne i legemlig skikkelse.

Paulus' omvendelse skyldtes ganske enkelt en ”åbenbaring” fra Gud (Gal. 1, 16): Der opstod et ”skinnende lys fra himlen”, og han ”hørte en røst” (Ap.G. 9, 3-4). Altså ikke nogen legemlig tilsynekomst her. Påstanden om det modsatte er - nå ja, historieforfalskning.

Det herliggjorte legeme fra Filipperbrevet 3, 21 henviser ikke til Paulus' eget møde med den opstandne, men til den skikkelse, vi alle skal forvandles til, når vores kødelige krop erstattes af et ”åndeligt legeme”, ligesom også Kristus ”blev en ånd, der gør levende” (1. Kor. 15, 45).

Og hvad vil det sige? Jo, ligesom Kristus efter sin død vendte tilbage til Gud og nu lever et herliggjort liv i Guds evighed, skal vi også ved Kristus blive indoptaget i Guds liv og blive herliggjorte.

I dette liv har vi mulighed for foregribende at erfare det kommende liv, når vi i tro, ved dåb og nadver bliver til lemmer på Kristi legeme, der er kirken og brødet.

Skulle det nu være så svært at forstå? Det er trods alt, hvad der forkyndes hver eneste søndag i kirken.

Lars Sandbeck er cand.theol., ph.d., og konstitueret redaktør af Dansk Kirketidende