Kommunerne skal have virksomheder med på integrationen

Integration er ingen let opgave, men den skal håndteres, og bolden ligger til en start på kommunernes banehalvdel, skriver seniorkonsulent Nadia El-Gendi

Der er påviseligt gode erfaringer med integration gennem virksomhedsrettede tiltag. Alligevel får kun cirka hver fjerde kontanthjælpsmodtager med anden etnisk baggrund end dansk tilbudt virksomhedspraktik. 41 procent af de ledige på kontanthjælp med dansk baggrund er i virksomhedspraktik, skriver debattør. Arkivfoto
Der er påviseligt gode erfaringer med integration gennem virksomhedsrettede tiltag. Alligevel får kun cirka hver fjerde kontanthjælpsmodtager med anden etnisk baggrund end dansk tilbudt virksomhedspraktik. 41 procent af de ledige på kontanthjælp med dansk baggrund er i virksomhedspraktik, skriver debattør. Arkivfoto. Foto: Sophia Juliane Lydolph.

Den massive strøm af flygtninge fra især Eritrea og Syrien har sammen med regeringsskiftet bragt integration tilbage øverst på dagsordenen. Ikke kun i den offentlige debat, men også i hverdagen i kommuner og på virksomheder, hvor en del af flygtningene skal integreres.

Desværre kan vi ikke læne os tilbage og med tilfredshed konstatere, at de seneste årtiers erfaring med indvandring har medført det rette håndelag til rutinemæssigt at lægge en god integration til rette. Rent ud sagt er den hidtidige indsats tværtimod slået fejl, og udgifterne til indvandrere er eksploderet.

Antallet af indvandrere og efterkommere på offentlig forsørgelse er steget med 35 procent siden krisen i 2008. Og mens udgifterne til etniske danskere på offentlig forsørgelse er faldet drastisk med mere end otte milliarder kroner, er de steget med knap to milliarder for borgere med anden etnisk baggrund end dansk.

Vi kan samtidig se, at under halvdelen af indvandrere fra ikke-vestlige lande er i beskæftigelse, mens beskæftigelsesfrekvensen for etniske danskere er på 73 procent.

Skal udviklingen vendes, handler det ifølge vores erfaring i det selvejende viden- og netværkshus Cabi under Beskæftigelsesministeriet om en styrket indsats i kommunerne for at sikre en tæt dialog med virksomhederne om målrettet og faglig opkvalificering af ledige og udsatte grupper af flygtninge og indvandrere til det lokale arbejdsmarked.

Der er påviseligt gode erfaringer med integration gennem virksomhedsrettede tiltag. Alligevel får kun cirka hver fjerde kontanthjælpsmodtager med anden etnisk baggrund end dansk tilbudt virksomhedspraktik. 41 procent af de ledige på kontanthjælp med dansk baggrund er i virksomhedspraktik.

Der skal gøres en større indsats for at få flygtninge og indvandrere ud på virksomheder, og man har i Vejle vist, at det kan lade sig gøre ved hjælp af såkaldte branchepakker. Branchepakker handler om, at jobcentret analyserer jobåbninger i lokalområdet og samarbejder med virksomhederne i brancher med jobåbninger om at gøre flygtninge og indvandrere klar til jobbene.

Der er mange andre ting end arbejde, som skal falde i hak for at lykkes med integrationen - for eksempel sprogundervisning og sammenhæng mellem målsætninger, styringshåndtag og de økonomiske incitamenter for både virksomhed, kommune og borger.

Det er også afgørende, at personer, som arbejder med integration, er bevidste om, hvad der er på spil i mødet med en flygtning. Det er helt normalt, at flygtningen og den professionelle eller frivillige i beskæftigelsesindsatsen har vidt forskellige kulturelle afsæt, og parterne kan for eksempel let tænke uens om arbejde, sundhed, familie, netværk og så videre.

Hvis parterne tager for givet, at man forstår det samme ved sådanne helt centrale begreber, risikerer man at tale forbi hinanden. Og resultatet kan være, at den viden, borgerne bliver præsenteret for, ikke giver mening, og de har derfor svært ved at operationalisere den. Dermed bliver de ekskluderet fra beskæftigelse, og det er den professionelles ansvar, at de rette samtaleteknikker anvendes, så eksklusion undgås.

Integration er ingen let opgave, men den skal håndteres, og bolden ligger til en start på kommunernes banehalvdel. De kommunale medarbejdere kan for eksempel hente metoder og viden, der virker, i den helt nye efteruddannelse i integration på www.bedreintegration.nu.

Nadia El-Gendi er seniorkonsulent i Cabi - et selvejende viden- og netværkshus under Beskæftigelsesministeriet