kort sagt

kort sagt
Foto: Iris.

Fra nødløgn til billedløgn

SAMUEL ROSWALL tidligere funktionschef, Thurahsvej 6, Hillerød

Indtil for nogle dage siden måtte man tage hatten af for Per Ramsdal. Han havde ikke uld i munden, men gav udtryk for, hvad han tilsyneladende mente, da han benægtede det under, at Jesus opstod fra de døde.

Anderledes med andre, der ikke taler om Jesu legemlige opstandelse, men om, at Jesu opstandelse skal fortolkes og forstås som noget billedligt - altså en slags indre begivenhed.

Resultatet er ganske vist det samme, nemlig at Jesus ikke nødvendigvis virkeligt er opstået fra de døde. Men den måde at snakke på havde Ramsdal åbenbart ikke lært indtil da. Derfor gik det galt for ham.

Nu er han så blevet ydmyget og har måttet både undskylde og bede om forladelse. Han trækker udtalelsen om nødløgn tilbage - fordi han, som han selv siger, aldrig siger noget, han ikke selv fuldt ud står inde for.

Nu skal han så i gang med supplerende teologisk uddannelse med professor, dr.theol. Theodor Jørgensen som mentor.

Her skal han lære at fortolke ”folkekirkens vide bekendelsesgrundlag”, så han kan stå inde for at sige, at han tror på Jesus Kristus ”på tredje dag opstanden fra de døde”. Vel at mærke kunne sige det sådan, at det for ham ikke bliver en nødløgn, blot noget billedligt. Under et sådant uddannelsesforløb vil han kunne lære ikke at lade det være anfægtende for troen på Jesu opstandelse, hvis man en dag finder Jesu skelet i en grav i Jerusalem. Nogenlunde sådan mener jeg Theodor Jørgensen udtrykte sig, da han for nogle år siden var bispekandidat.

Politikernes tro

HANS JØRGEN LARSEN Mølholtvej 61, Dronninglund

Det kan undre, at Kristeligt Dagblads journalister, der i avisen den 21. januar har indhentet kommentarer fra de to folketingspolitikere Esben Lunde Larsen (V) og Christian Langballe (DF) om Ramsdal-afgørelsen, ikke spørger de to politikere og præster, hvordan de selv stiller sig til spørgsmålet om Jesu opstandelse.

Folkekirken og det ufrie ord

JAN MORELL forfatter, billedkunstner, skribent og menighedsrådsmedlem, Helgenæsgade 6A, 2. tv., Aarhus C

Jeg tolker opstandelsen som en ikke-fysisk hændelse. I min optik betyder det, at de vise ord, som Jesus har efterladt, lever videre den dag i dag - næsten 2000 år efter, at han blev korsfæstet.

Det er altså ordet, der lever videre. De fleste har set bannere med teksten ”Jesus lever”. Jeg tror ikke, at mange tager udsagnet bogstaveligt. Selv har jeg læst teologi. I 45 minutter (!). Det var den tid, det tog at blive indskrevet. Så min teologiske viden er stærkt begrænset, endskønt jeg i mange år har været menighedsrådsmedlem og er vokset op i et kristent hjem.

Alligevel kan jeg se, at mange, om ikke de fleste, præsters syn på sagerne er beslægtet med mit. Mine erfaringer er, at mange præster efterhånden ikke tør ytre sig frit af angst for at blive hængt ud som vantro eller i værste fald at blive fyret på gråt papir.

Heldigvis er præster som Thomas Høg Nørager ved Stefanskirken i København nu kommet på banen for at bakke Ramsdal op. Han roser ham for mod til at udtale sig om sit eget, personlige trosforhold, herunder sin tvivl på en kødelig opstandelse og den smukke fortælling om en jomfrufødsel.