kort sagt

kort sagt
Foto: Iris.

Jesus og døden

FINN KAPPELGAARD pastor emeritus, Nellikeløkken 14, Rønne

Hvis Jesus rådnede op i sin grav, har døden overvundet ham.

Hvis Jesus opstod fra graven og efterlod ligklæderne i den tomme grav, som evangelisten Johannes beskriver det, har Jesus overvundet døden, og så er der mening og håb for dødelige mennesker i ordene: ”Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.” (Joh. 11, 25).

Ærlige Ramsdal

HELLE BJØRN Dådyrvej 8, Højbjerg

Tak til Per Ramsdal for at være ærlig og få os andre til at tænke. Jeg tror ikke, det ødelægger folkekirken. Tværtimod. Det er trist, at Per Ramsdal føler det nødvendigt at undskylde sine ord. Ordet nødløgn er ikke et plusord i det præstelige ordforråd.

Men vores folkekirke burde være rummelig nok til at kunne kapere forskellige opfattelser af de bibelske hændelser. Det forhindrer ikke forkyndelse. Præsteløftet fra 1870 kræver ikke en speciel mængde tro, for at man kan blive ansat i folkekirken.

Enhver kan komme i tvivl i løbet af livet, og det gælder vel også præster. Man kan undre sig over, at Jesu opstandelse er så vigtig, hvad enten man tænker fysisk eller mentalt.

Langt vigtigere er da Jesu ord og handlinger. De er et godt forbillede, og hvis alle opførte sig som forbilledet, så vil der næppe være problemer med at finde den rette vej hverken før eller efter døden.