Kortsigtede besparelser: Invester i uddannelse

Når kravene til fremtidens arbejdskraft er voksende, giver det ikke mening at spare på uddannelsessystemet, skriver gymnasial uddannelsesleder

 Vores formål er at give eleverne en bred dannelse, der sætter dem i stand til håndtere og orientere sig i varierende problemstillinger. Denne brede dannelse bliver vigtigere i et fremtidigt arbejdsmarked, der er mere foranderligt, skriver Erwin Graakjær Christensen.
Vores formål er at give eleverne en bred dannelse, der sætter dem i stand til håndtere og orientere sig i varierende problemstillinger. Denne brede dannelse bliver vigtigere i et fremtidigt arbejdsmarked, der er mere foranderligt, skriver Erwin Graakjær Christensen. Foto: Polfoto.

REGERINGEN LÆGGER i sine planer op til store besparelser på uddannelsessystemet over de kommende år.

Ifølge Copenhagen Capacity, der arbejder med at tiltrække udenlandske investeringer og medarbejdere til hovedstadsområdet, er det, der gør Danmark interessant som investeringsland, at vi kan levere den arbejdskraft, som virksomhederne har behov for.

Når kravene til fremtidens arbejdskraft er voksende, giver det derfor ikke mening at spare på uddannelsessystemet, fordi en veluddannet og fleksibel arbejdskraft er den største sikkerhed for, at virksomhederne vil investere i Danmark og dermed sikre vores velfærd.

Vi skal tværtimod udvikle vores undervisningsinstitutioner. Selv kan jeg tale ud fra situationen på det gymnasiale område. Vores formål er at give eleverne en bred dannelse, der sætter dem i stand til håndtere og orientere sig i varierende problemstillinger. Denne brede dannelse bliver vigtigere i et fremtidigt arbejdsmarked, der er mere foranderligt.

Udviklingen på det digitale område gør også, at eleverne oven i den traditionelle læring skal lære at anvende it på en hensigtsmæssig måde. Dette stiller store krav til både lærere og elever.

Her er problemet for tiden, at fokus mest har været på besparingspotentialet ved virtuel læring. Det ignoreres, at udviklingsomkostningerne er højere end til traditionel undervisning. Dette kræver mange ressourcer. Så it kan bruges til at udvikle og forandre undervisningen, men det leverer ikke besparelser i forhold til undervisningen, hvis vi skal fremtidssikre niveauet af vores gymnasiale uddannelser.

Erwin Graakjær Christensen er gymnasial uddannelsesleder.