Menneskesyn og bibelsyn hnger sammen

GEORGE W. BUSH: USA's prsident lgger afstand til homoseksuelle vielser, fordi han tager Bibelens afstandtagen mere alvorligt end de ubibelske menneskerettigheder

Det har ikke uventet faldet flere her i avisen for brystet, at jeg sttter prsident George W. Bushs afstandtagen til homoseksuelle vielser, som han nu prver at gre til et forfatningssprgsml.

Det har ikke noget med prsidentens religisitet (dvs. bibelsyn) at gre, men derimod hans menneskesyn, plderer stud.theol. Sanne Srensen i et indlg af 8. marts.

Men Bushs menneskesyn og bibelsyn hnger sammen. Bibelordene fra f.eks. Romerbrevets frste kapitel om Guds dom over netop homoseksualitet, der beskrives som vanrende lidenskaber, hvor kvinder ombyttede den naturlige omgang med den unaturlige og mnd optndtes i deres begr efter hinanden, s at mnd vede skamlshed med mnd, kan hverken Sanne Srensen eller andre komme udenom. Alligevel fejes de af bordet under pberbelse af nstekrlighed og menneskerettigheder helt i pagt med det europiske charter, men i strid med bibelen.

Meget velanbragt minder Sanne Srensen om Romerbrevets 2. kapitel, der rigtignok advarer de udvortes pne moralister mod at dmme eller fordmme de mindre pne, herunder seksuelle afvigere, eftersom Guds dom ikke bare glder det ydre, men ogs det onde, dmmesyge hjerte, der skjuler sig bag en evt. kristelig facade. Jeg er ganske enig.

Hvis min artikel har givet indtryk af fordmmelse, skal jeg vre den frste til hermed dybt at beklage, at den i s fald har skudt ved siden af. Synden, bde den skjulte og den benbare, rammer os alle, men Paulus' og Romerbrevets rinde er ikke at fordmme, men vise hen til alle synderes (ogs homoseksuelles) frelser.

Romerbrevet opfattes vistnok som det mest evangeliske apostelbrev i Det Nye Testamente, og jeg tror med rette. Og da m vi nvne ikke blot 1. og 2. kapitel, men tage det 3. med og lse om en fri og tilgngelig nde i Jesus Kristus og p grund af hans frelsergerning.

Nej, der er ingen grund til at fordmme hverken homoseksuelle, pdofile eller for den sags skyld mordere og voldsforbrydere, alt den stund Kristus dde ogs for dem. Findes der noget mere nstekrligt evangelium?

Jrn Nielsen,

Lrkevnget 5,

Nstved