Nej

siger Uffe Østergaard, Jean Monnetprofessor i europæisk civilisation og integration

Nej

- Det kan godt være, at islam ender med at blive en hindring, men sådan burde det ikke være.

Opfattelsen bygger på en diagnose af, hvad det vil sige at være europæisk, som er vældig ensidig og i princippet også udelukker en række andre grupper. Hvad med jøderne, ateisterne, de ortodokse? Hører de så heller ikke til Europa.

Vi kan ikke udelukke tyrkerne fra Europa, fordi de er muslimer. Vi må respektere islam som religion, og islam i sin ikke-fundamentalistiske udgave bør høre hjemme i Europa. Nogle siger, at islam ikke kan skelne mellem religion og politik, men det er jeg uenig i. Vi kan ikke gøre alle muslimer til islamister. Det ville svare til at gøre alle kristne til kristne fundamentalister.

Vi har også et hensyn at tage til alle de muslimer, der allerede bor i Europa.

Hvorfor er det vigtig i en debat om medlemskab af EU, hvad tyrkerne tror på?

- Det er det heller ikke, hvis man tager udgangspunkt i, at EU bygger på en sondring mellem religion og politik. Dermed ikke sagt, at Europa er ateistisk, men i Europa har vi for længst besluttet os for, at religion ikke skal bruges til at skelne mellem mennesker eller lande. Siden de store religionskrige i 1500-1600-tallet har det været en væsentlig bestræbelse at trænge religionen tilbage fra det offentlige rum, for at den ikke skulle så splid.

Hvad betyder det for debatten om Tyrkiet i EU, at religion indgår som et argument?

- Ofte er det et skjult argument, som gør debatten sværere. Reelt er der en stor modstand mod Tyrkiet, fordi landet er muslimsk, men det er sjældent det, der bliver sagt højt. I stedet forklædes modstanden som argumenter om for eksempel menneskerettigheder eller underudvikling. Der ligger en masse underforståede holdninger og gamle opfattelser af tyrkerne, som ikke kommer frem i lyset. Hvis man er mod islam i Europa, er det så fordi, man grundlæggende mener, at det ikke lader sig gøre at skille religion og politik inden for den trosretning - eller handler det om, at man mener, at islam bare ikke hører hjemme i Europa? Vi er nødt til at få forudsætningerne frem, hvis vi skal diskutere.

Hvorfor er islam blevet et tema?

- Ja, det ville ingen have forudset for 20 år siden. Det er vel delvis et resultat af, at vi er blevet mere optaget af religion i det hele taget. Den eksistentielle angst kommer let til at vokse med globaliseringen, og derfor klynger vi os mere til religionen og/eller nationalismen. Vi er blevet lidt bange for, hvem vi er.

debat@kristeligt-dagblad.dk