Professionshøjskoler til kamp imod skolens formål

Man forstår godt, at grundtvigske og åndsvidenskabelige temaer er totalt fremmedsprog på Sjælland. Mon ikke UC Sjælland støtter alle mulige læringskonsulenter, der skal optimere synlig læring herfra og til Ontario?

Man forstår godt, at grundtvigske og åndsvidenskabelige temaer er totalt fremmedsprog på Sjælland, skriver Thomas Aastrup Rømer. Arkivfoto
Man forstår godt, at grundtvigske og åndsvidenskabelige temaer er totalt fremmedsprog på Sjælland, skriver Thomas Aastrup Rømer. Arkivfoto. Foto: Lærke Posselt.

Den grundtvigske tradition er stærkt truet på landets professionshøjskoler (UC). Først beskrev 36 undervisere i faget kristendom, livsoplysning og medborgerskab (KLM) i to store kronikker, hvordan centrale forskere og UC’er med stor systematik har ødelagt fagets og dermed den grundtvigske traditions udviklingsmuligheder (Kristeligt Dagblad, den. 4. december 2014 og den 10. januar 2017).

Her er endnu et aktuelt eksempel: Normalt er det sådan, at hvis en UC-lektor får et ph.d.-stipendiat, så tilbydes han en samarbejdsaftale med sit UC. Det er der god fornuft i for alle parter. Brian Degn Mårtensson fra UC Sjælland, som er en fremtrædende kritiker af læringsrevolutionen, har fået et ph.d.-stipendium, hvor han skal forske i Grundtvigs pædagogik og skolesyn. Med andre ord: Kernestof til udvikling af KLM, læreruddannelse og skolens formål.

Men nu kan Mårtensson pludselig ikke få en samarbejdsaftale alligevel. Hvad er UC Sjællands begrundelse? Den er, at forskningsemnet ikke lever op til UC Sjællands forskningsprioriteringer og strategi. Konsekvensen er en de facto-afskedigelse.

Hvem er ansvarlig for de pædagogiske emner i UC Sjællands direktion? Det er direktøren for pædagogik og ledelse, Sami Boutaiba. Han er uddannet i marketing og strategi fra CBS, hvilket bestemt ikke er en kvalifikation i denne sammenhæng. Boutaiba stammer, ligesom rektor Camilla Wang, fra UC Metropol, hvor de begge stod i lære hos rektor Stefan Hermann, som bestemt heller ikke har grundtvigske interesser, og som bare pladrer al pædagogisk kritik sammen i noget, han kalder for ”en pædagogisk konservativ position”, som han mener bør underordne sig centrum-venstres vilde konkurrencestatsideologi.

Boutaiba har skrevet en bog om at starte ny business, og det er også blevet til en artikel til Computerworld. Og nu er det ud med Grundtvig. Hvilken spændende ”seminarierektor”. Resten af direktionen er også teknikere.

Men hvad så med de strategiske prioriteringer i sig selv, som jo begrunder, at Grundtvig og læreruddannelse er modsætninger? Ja, magen til teknisk dannelsesglemsel skal man da lede længe efter. Man forstår godt, at grundtvigske og åndsvidenskabelige temaer er totalt fremmedsprog på Sjælland. Mon ikke UC Sjælland støtter alle mulige læringskonsulenter, der skal optimere synlig læring herfra og til Ontario?

Inkompetencen råber og skriger: Professionshøjskolerne er gået til kamp imod skolens formål.