Religionstolerance må gælde begge veje

Det må være et rimeligt krav til den kommende biskop i Roskilde, at han ved, hvad han taler om, når han udtaler sig om dialog og tolerance

BISPEKANDIDAT Peter Fischer-Møller har flere gange under valgkampen været ude med udtalelser om forholdet mellem kristendom og islam.

Udtalelser, som går på, at vi skal være i dialog med islam, at vi kan lære noget af muslimerne, at islam har mange forskellige former, og at der må skelnes mellem islam og islamisme.

Hans seneste indlæg i Kristeligt Dagblad tirsdag den 11. marts viser hans kulturradikale holdninger med al tydelighed.

De minder mest om et sammensurium af Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, før Villy Søvndal vågnede og trådte i karakter.

På bispevalgmødet i Hørve mandag den 10. marts blev dialogen eller samtalen med islam også nævnt. Fischer-Møllers modkandidat, Poul Joachim Stender, fremførte i den forbindelse, at religionstolerance må gælde begge veje.

Midt i den megen tale om religionsdialog skal man tænke på, at kristne brødre og søstre lever under forfølgelse og trængsler overalt i de dele af verden, hvor der er muslimsk befolkningsflertal. Det er ikke muligt at nævne et land, hvor det ikke er tilfældet, sagde Stender.

Hertil svarede Fischer-Møller, at i Indonesien, hvor man er muslimer på en helt anden og fredelig måde end andre steder, lever kristne og muslimer da med hinanden i stor fordragelighed. Men det passer ikke!

JEG HAR IGENNEM nogle år modtaget bladet Åbne Døre. I tjeneste for forfulgte kristne. 11 gange om året kan jeg læse detaljerede historier om muslimsk forfølgelse af kristne mindretal. Indonesien hører ikke til de værste lande i så henseende. I Saudi-Arabien, Iran og Somalia er det langt værre.

Men selv i et land som Indonesien, der opfattes som et forholdsvis tolerant, muslimsk land, sker der jævnligt voldelige overgreb på og urimelig forskelsbehandling af de kristne.

I 2005 blev tre kristne kvinder dømt til tre års fængsel, fordi de havde ladet muslimske børn deltage i deres søndagsskole. I Indonesien er det nemlig ulovligt at fortælle muslimske børn om Jesus. Er det et tegn på ønske om dialog og samtale?

I 2006 blev en mand kastet i fængsel, fordi han havde krænket islam alene ved at tage imod Jesus som sin frelser. Men hvis han vender tilbage til islam, vil han omgående blive løsladt. Er det et tegn på dialog og samtale religionerne imellem?

I NOVEMBER SIDSTE ÅR angreb mere end 250 muslimer en ejendom, som tilhører den kristne Pasundan Kirke. Inventaret blev smadret. Heldigvis kom ingen mennesker noget til, da menigheden havde nået at flygte til et andet sted. Angreb på kirker er stadigt tiltagende i Indonesien. I 2007 blev således mere end 25 kirker og kristne mødesteder lukket, angrebet eller ødelagt af muslimske grupper. Er det et tegn på religionsdialog?

Taler Peter Fischer-Møller imod bedre vidende, eller ved han simpelthen ikke, hvad der foregår i verden? I så fald skulle han måske udtale sig med større forsigtighed. Under alle omstændigheder må det være et rimeligt krav til den kommende biskop i Roskilde, at han ved, hvad han taler om.

Torsten Dam-Jensen,
sognepræst i Osted og Allerslev,
Byvejen 30 A, Roskilde