Retssikkerheden vakler, klagesystemet bør revideres

Branchedirektør i Selveje Danmark opfordrer den kommende regering til at tage initiativ til en alvorlig gennemgang af klagesystemet i Danmark

Hvis Ankestyrelsen for eksempel finder fejl i en kommunal afgørelse, så bør kommunen rette alle afgørelser. Ligesom man burde kunne kræve en rimelig frist for, hvornår der skal være truffet en afgørelse på en klage til Statsforvaltningen, skriver branchedirektør i Selveje Danmark.
Hvis Ankestyrelsen for eksempel finder fejl i en kommunal afgørelse, så bør kommunen rette alle afgørelser. Ligesom man burde kunne kræve en rimelig frist for, hvornår der skal være truffet en afgørelse på en klage til Statsforvaltningen, skriver branchedirektør i Selveje Danmark. Foto: Torben Klint.

Retssikkerheden vakler i klagesystemets sammenbrud. Hvis jeg som borger skal have tillid til den offentlige sektor og de afgørelser, der træffes, så forudsætter det muligheden for at klage, når jeg ikke er enig i en afgørelse.

Hvis den mulighed forsvinder, eller hvis det bliver en ekstremt ressourcekrævende kamp for borgeren, så risikerer vi, at borgeren med tiden mister troen på systemet, og at det tillidsfulde forhold mellem borger og samfund går til grunde.

I oktober 2013 indbragte Selveje Danmark en klage over Ringkøbing-Skjern Kommune til Statsforvaltningen. Årsagen var, at kommunen, til trods for at have fået Ankestyrelsens ord for at man overtrådte forvaltningsloven, i forbindelse med behandlingen af meget svage, ældre borgere blot valgte at fortsætte den lovstridige praksis.

Nu er det juni 2015, og mange af de gamle er nok ikke blandt os længere, og i Selveje Danmark venter vi, trods flere rykkere, fortsat på et svar fra Statsforvaltningen.

Konsekvensen er i mellemtiden, at en kommune i mere end et år har haft mulighed for fortsat at behandle de ældre i strid med reglerne i forvaltningsloven.

Det betyder samtidig, at man vanskeligt kan gå til domstolene, da de formentlig vil afvente Statsforvaltningens afgørelse. Borgeren er efterladt i et rets-va-kuum, hvor man i realiteten - og i dette konkrete tilfælde - risikerer at dø, før man får afklaring på sit spørgsmål om ret og rimelighed.

Absurditeten bliver understreget yderligere af, at Statsforvaltningen faktisk har mulighed for blot at afslutte sagen ved at sige, at man ikke ønsker at gå ind i den. Borgeren har spildt tid på at vente på ingenting.

Selveje Danmark opfordrer den kommende regering - hvad enten den så er rød eller blå - til at tage initiativ til en alvorlig gennemgang af klagesystemet i Danmark - en retssikkerhedsreform. Systemet skal naturligvis give mening ud fra et forvaltningsperspektiv, men endnu vigtigere skal det give mening fra et borgerperspektiv.

Hvis Ankestyrelsen for eksempel finder fejl i en kommunal afgørelse, så bør kommunen rette alle afgørelser. Ligesom man burde kunne kræve en rimelig frist for, hvornår der skal være truffet en afgørelse på en klage til Statsforvaltningen. Såfremt fristen ikke overholdes, skal borgeren på det offentliges regning kunne indbringe sagen for byretten, og hvis de finder en fejl, så skal borgeren kompenseres bagudrettet.

Sker der ikke alvorlige ændringer i det danske klagesystem, så vil flere og flere ressourcestærke borgere møde op på kommunekontorerne rustet til tænderne og med egen advokat for at sikre, at man får ret i første omgang.

Og de borgere, der ikke har ressourcerne, må så håbe på, at de møder en af de dygtige kommunale medarbejdere, der trods et vaklende klagesystem fortsat både lytter og træffer rigtige beslutninger.

Faktum er bare, at vi ikke skal basere vores retssikkerhed på ressourcer og held - retssikkerhed bør være for alle.

Jon Krog er branchedirektør i Selveje Danmark