Sjusk med selve livet. Den store frigørelse har en pris

Deltagerne i DRs nye tv-gudstjenester ankommer i bus til DR Kirken. Undervejs får de lov til at medvirke aktivt med lystænding, fremsigelse af tekster og salmesang. Nadveren tilbydes som noget nyt ikke bare til de medvirkende i kirken, men også til tv-seerne med en symbolsk håndbevægelse ud mod kameraet. -- Foto: Billedmateriale fra kommende tv-udsendelse på DR fra DR Kirken.

Fotobyline:Tegning: Peter M. Jensen

relevante temaer

Lørdags-refleksioner

MON IKKE DET ER SÅDAN, at de fleste af os, som årene går, ønsker at blive klogere angående, hvem vi er? Hvad dette livslange projekt angår, bemærkede den danske teolog og filosof K.E. Løgstrup engang, at et menneske lærer mere om sig selv gennem stor litteratur end ved evindeligt at analysere sit eget sjæleliv.

Man kunne tilføje, at man bestemt også lærer meget om sin samtid gennem litteraturen, og som i de mange generationer før os har vi i dag brug for at lære noget om det moralske. Ikke mindst set i forhold til det kropslige, det seksuelle og det store uregerlige følelsesliv mellem os.

Når Fanden bliver gammel, går han som bekendt i kloster, og forleden udtalte forfatter og 80-års- fødselar Klaus Rifbjerg, at noget centralt i netop denne henseende er gået skævt for os. Rifbjerg var selv med til i 1960erne at tale for frigjort selvrealisering og afskaffelse af hæmninger og konservative dyder, men her på sine ældre dage synes han at have fået nok af alt det løsslupne.

Således udtalte han forleden: Frisættelsen er gået over gevind. Pornografiens frigivelse er et eksempel. Fra at være noget, der skal være der, er det blevet noget, der er alle vegne hele tiden. () Der kan være en form for promiskuitet, overfladiskhed og sjuskethed i det emotionelle. Så jeg tænker: Hvad med lidt svalende konservatisme?.

Ja, hvad med det? Hvad med en seriøs tanke angående den store fokusering på krop og evig behovsopfyldelse. Jeg pønser ikke på at genoplive visse kirkefædres anstrengte forhold til sex og sanselighed, men vi kunne passende genoplive en del af indsigten i forholdet mellem krop og ånd. Mellem selvforglemmelse og etisk bevidsthed, for forbindelsen er der.

Rifbjerg understreger det selv ved at lave koblingen fra den fri porno til sjusketheden med det emotionelle, og i en kultur, hvor det for mange synes naturligt, at man som hovedregel skal have sit hedeste ønske opfyldt, formes moralen og selvdisciplinen mærkbart.

DEN NYE FILMATISERING af Charlotte Brontës berømte roman Jane Eyre, belyser hvordan. Den unge guvernante Jane må forlade den mand, hun inderligt gerne vil have, fordi hun martres moralsk. Hun kan ikke blive hos ham, fordi han allerede er gift (med en sindsforstyrret kvinde gemt væk i et tårnværelse), og Jane nægter sig selv sit dybeste ønske og tager af sted med indlysende fare for et ensomt liv i stor armod.

Til sammenligning er hver tredje dansker sin partner utro, og i øvrigt kan vi alle gå ind på en dertil indrettet hjemmeside og bag om ryggen på ægtefællen bestille en frisk affære. Der er for os ikke langt fra behov til handling, og der eksisterer en skrigende kontrast til Jane Eyres moralske skrupler ved at skulle agere for egen tilfredsstillelses skyld.

For mange i dag er vejen hen til dette slet ikke så kompliceret, idet man ikke tillægger den enkeltes valg i livet samme form for alvor. For troen på en højere moralsk målestok er blevet afløst af troen på, at ingen af os jo i sidste ende vil blive draget til ansvar for det, vi gør.

Jane Eyres 1800-tals-sind er på anderledes vis fuldstændig gennemsyret af bevidstheden om konsekvens. Hun ved, at hun ikke må sjuske med følelserne, og hvis hun midt i al sin længsel efter den uimodståelige adelsmand skulle være på vej til at glemme det, minder Guds eksistens hende til stadighed om det.

I stedet for at inddrage Gud, når livets handlinger skal måles og vejes, rådspørger en dansker i 2011 sig selv, en god ven eller måske en terapeut. Den øverste almagt er afskaffet, og det kolossale råderum for individets frie afbenyttelse er etableret. Rummet, hvori den overfladiskhed, som Rifbjerg taler om, bliver synlig, hver gang man beslutter med sig selv, at ens handlinger ikke for alvor har definitiv betydning.

Vi sjusker med det emotionelle, og Jane Eyres sjælekvaler ved at skulle leve i et forhold, der jo faktisk kan gemmeføres uden direkte at såre nogen (ligesom den utroskab, der aldrig afsløres), må for mange i dag forekomme voldsomt overdrevne. Nærmest fanatiske. Men det essentielle ved hende er, at hun udgør billedet på et menneske, der lever i alvor og i tro. Tro på Gud, tro på pligt og ære og tro på, at det, et menneske vælger at gøre, har blivende betydning for både ens eget og den andens følelsesliv. Måske så meget, at det sætter sig spor for resten af livet.

Vi sjusker med tilværelsen, jeg sjusker selv, og når dagen er kommet, hvor en frigørelsens banemand som Klaus Rifbjerg mærker bekymring, må man konstatere, at problemet findes. At den store frigørelse har en pris.

Lørdagsrefleksioner skrives på skift af ledende overlæge og tidligere formand for Det Etiske Råd Ole J. Hartling, præst og journalist Sørine Gotfredsen, forfatter og journalist Peter Olesen, dr.theol. Ole Jensen og journalist Kåre Gade

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

Tiny Audio M5 DAB+ og FM radio, hvid

kr. 599,00 Køb

Pinell Go, Hvid - DAB/DAB+ og FM-radio

kr. 1.799,00 Køb

Pavarotti deluxe boks

kr. 699,00 Køb

HJERTET HAR ALTID DET SIDSTE ORD

kr. 249,00 Køb

BEIJING LOVE STORY

kr. 299,00 Køb

Anna Netrebko og Plácido Domingo: "Jeanne d'Arc"

kr. 189,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.