At tro med eller uden fuld pension

Debattør: Hvad er det egentligt, man må tro og ikke må tro i folkekirken? Og hvis der er noget, man ikke må tro, er vores kirke så overhovedet en folkekirke, eller er den derimod en kirke som i Rom, hvor hierarkiet erstatter friheden?

De færreste orker at prøve at forstå, hvad det egentlig er, man må tro og ikke må tro i kirken, skriver Christian Nicholas Eversbusch. Arkivfoto.
De færreste orker at prøve at forstå, hvad det egentlig er, man må tro og ikke må tro i kirken, skriver Christian Nicholas Eversbusch. Arkivfoto.

FØLER DU DIG DUM, fordi du ikke forstår de teologiske udredninger af Ramsdal-sagen? Bare rolig. Det er slet ikke meningen, du skal forstå. Meningen er, kirken skal bestå. Intet andet.

Man skal tro på, hvad der står i kirkens bekendelsesskrifter. Men man behøver ikke tro bogstaveligt på det. Tror man ikke bogstaveligt på det, må man dog sige, hvordan man så tror på det.

For vi vil jo gerne have diskussion i kirken. Vi er enige om, at der er mange måder at tro på, men der er alligevel nogle af disse måder, som vi ikke kan tro på. For vi tror trods alt på nogle rammer for troen. Disse rammer kan man ganske vist ikke se, for vi tror jo ikke på et hierarki af præster, der bestemmer over andres tro. Det er det, de har nede i Rom, og dét kan vi ikke lide.

Nej, vores kirke er en folkekirke, hvor den enkelte præst står frit i sit forhold til Bibelen og troen. Altså med mindre han direkte til pressen siger noget om netop den del af troen, som ingen virkelig tror på. Så er det nemlig, biskoppen bliver nødt til at fortælle alle, hvordan netop denne utrolige del faktisk er selve grundlaget for al kristentro. Den skal alle altså tro på. I hvert fald på en eller anden måde.

Men hov! Er vores kirke så overhovedet nogen folkekirke? Er det så alligevel ikke ligesom nede i Rom? Erstatter hierarkiet så alligevel ikke friheden? Jo da! Men hvis biskoppen nu udtrykker sig tilpas utydeligt om sagen - det vil sige tilpas teologisk - så kan det være, der ikke er nogen, der opdager selvmodsigelsen.

Ja, at de færreste orker at prøve at forstå, hvad det egentlig er, man må tro og ikke må tro i kirken.

Biskoppen brugte altså en variant af præsident Harry S. Trumans gamle strategi: ”If you can't convince them, confuse them!”. (Altså: ”Kan du ikke overbevise dem, så forvir dem!”). Læs bare hans kronik her i Kristeligt Dagblad den 21. januar.

Og således undgik den gejstlige øvrighed endnu engang en folkeopstand mod kirkens forstenede dogmer. Ja, således fik bisperne fornyet deres håb om, at det danske kleresi i det mindste holder deres tid ud.

Med embedsbolig og fuld pension.