Danske kvinder får tæv af samme grunde som andre kvinder

Jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, at vi finder det så let at bruge kultur som årsagsforklaring, når det drejer sig om en kvinde med anden etnisk baggrund, skriver Lisa Holmfjord, krisecenterchef og forkvinde for Dansk Kvindesamfund

Uanset den enkelte kvindes nationalitet eller religion, så er der altid flere ligheder end forskelle i de voldshistorier, jeg har lagt øre til. Modelfoto
Uanset den enkelte kvindes nationalitet eller religion, så er der altid flere ligheder end forskelle i de voldshistorier, jeg har lagt øre til. Modelfoto. Foto: Linda Kastrup.

DANSKE KVINDER, der oplever partnervold, har meget mere til fælles med voldsramte kvinder af anden etnisk herkomst, end vi hidtil har troet. Men medier og myndigheder er hurtige til at vælge kultur og ære som forklaringsmodel, når det handler om minoritetskvinder.

Det viser en ph.d.-afhandling af Louise Lund Liebmann, som Kristeligt Dagblad bragte et interview med den 9. december. Her fremgår det, at medierne og myndighederne har skabt en misvisende konsensus om, at når en etnisk dansk mand er voldelig mod sin kone, skyldes det sociale eller psykiske problemer. Men hvis det samme sker i en familie med anden etnicitet end dansk, forklares det ofte i form af kvindeundertrykkende æresbegreber.

Ph.d.en bekræfter til fulde det, jeg har erfaret igennem mit krisecenterarbejde de seneste 14 år. Uanset den enkelte kvindes nationalitet eller religion, så er der altid flere ligheder end forskelle i de voldshistorier, jeg har lagt øre til. Oftest flygter kvinderne fra en voldelig ægtemand.

DOG SKAL HER TILFØJES, at jeg anerkender, at der lever mange piger og kvinder i Danmark, der er underlagt social kontrol og æresvold af deres familier. Jeg har selv mødt nogle af dem, og jeg ønsker på ingen måde at nedtone alvoren af dette specifikke problem.

Men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, at vi finder det så let at bruge kultur som årsagsforklaring, når det drejer sig om en kvinde med anden etnisk baggrund, og samtidig forsværger, at kultur har noget som helst at gøre med den vold, en dansk kvinde oplever, når hun bliver tævet af sin partner.

Det er min erfaring, at når kvinder, uanset etnicitet, udsættes for vold, så skyldes det en underliggende patriarkalsk samfundsstruktur, vi endnu ikke har gjort op med. Det kan ske, at den er nemmest at få øje på i visse minoritetsfamilier. Men det er ikke ensbetydende med, at den ikke forekommer andre steder, for det gør den, blot mere subtilt.

Når danske mænd er voldelige, er der en tendens til, at vi gerne vil have, at det er en enlig svale. Men vi kan ikke blive ved med at betragte det som enkeltstående tilfælde, når vi står med 30.000 voldsramte kvinder hvert år i Danmark.

MÆNDS VOLD mod kvinder foregår i alle kulturer på tværs af nationaliteter og religioner. Danske mænd kan være lige så voldelige som mænd af anden etnisk herkomst. Det er den bagvedliggende årsag til volden, der er interessant at kigge på.

For den stereotype kønsopfattelse af, hvad det vil sige at være en rigtig mand, er med til at legitimere vold som et legalt middel til at håndtere en tilspidset situation. Hermed ikke sagt, at der foreligger en accept fra samfundet, der gør det i orden at slå sin kone, men der eksisterer måske en forståelse for den mand - altså den hvide, danske slags - som bruger vold i afmagt og frustration, fordi han bliver drevet til det på grund af skilsmisse, utroskab, provokation, afmagt og dermed tab af kontrol, værdighed - og ære, om man vil.

Vil vi stoppe mænds vold mod kvinder, er vi nødt til at betragte problematikken i et større perspektiv og anerkende vold som et bredt ligestillingsproblem, uagtet om den finder sted i Gellerupparken eller i Hellerup.

Lisa Holmfjord er krisecenterchef og forkvinde for Dansk Kvindesamfund