Det indiske kastesystem er skyld i vold mod kvinder

Kasteproblemet nævnes stort set aldrig i den fornyede offentlige debat om vold og kvinders status i Indien

Kristne indiske kvinder demonstrerer på gaden d. 16. marts efter voldtægten af en ældre nonne på en missionærskole i byen Kolkata.
Kristne indiske kvinder demonstrerer på gaden d. 16. marts efter voldtægten af en ældre nonne på en missionærskole i byen Kolkata. Foto: Tumpa Mondal/CHINE NOUVELLE/SIPA.

DOKUMENTARFILMEN ”Indiens døtre”, som blev vist den 8. marts på DR 1, har sat fokus på et vigtigt forhold i Indiens samfund, nemlig vold mod kvinder - i filmens konkrete tilfælde en massevoldtægt og bestialsk mishandling af en 23-årig kvinde i New Delhi med døden til følge i december 2012.

I den offentlige debat og ramaskriget efter voldtægten, og i den fornyede debat om vold og kvinders status i Indien efter visningen af dokumentaren, er der et problem, som ikke nævnes, nemlig kasteproblemet.

Dette er påfaldende, for ifølge den ansete indiske organisation People's Union for Civil Liberties er 90 procent af voldtægtsofrene daliter. Daliter - også kaldet kasteløse eller urørlige -befinder sig på den absolutte bund i det indiske kastesystem. Omkring 20 procent af Indiens befolkning er daliter, svarende til cirka 200 millioner.

Lad os tage et eksempel fra delstaten Uttar Pradesh i det nordlige Indien fra den første uge af juni 2014. Først bliver to kusiner på henholdsvis 12 og 14 år gruppevoldtaget, tortureret og hængt i et mangotræ uden for den landsby, hvor de boede.

Et par dage senere blev en voldtaget 13-årig pige fundet dræbt i en mark. To dage senere finder man en 45-årig kvinde hængende fra et guava-træ. Hun var blevet voldtaget af fem mænd. Samme aften går en 35-årig kvinde til en politistation i Sumerpur-distriktet for at få sin mand løsladt.

Da hun ikke kan betale den bestikkelse, politichefen forlanger, bliver hun voldtaget, alt imens tre underordnede politimænd står og kikker på. Dagen derpå finder man en 16-årig pige hængende i et træ - også gruppevoldtaget.

Alle disse voldtægtsofre var daliter, mens alle gerningsmændene var mellem- og højkaster. Asha Kowtal, som leder en delegation af dalit-kvinder til FN's Menneskerettighedsråd, udtaler:

”Der bliver flere og flere kaste-baserede voldtægter og voldelige overfald mod dalit-kvinder, jo mere vi slås for vore rettigheder og for retfærdighed. Både antallet af overfald og brutaliteten stiger. Og de retsinstanser på nationalt plan, som skulle beskytte dalit-kvinderne, svigter os fuldstændig. Vi beder derfor om, at man på globalt niveau klart og tydeligt støtter vores kamp.”

ELLER SOM BADRI Narayan fra Govind Ballabh Pant Social Science Institute, en ekspert på dalit-politik, udtaler:

”Disse voldtægter har kun lidt med sex at gøre. Det handler reelt om kaste. Voldtægt er et redskab for undertrykkelse, for straf og for ydmygelse, og at hænge voldtagne kvinder op i træer tjener som en advarsel til andre.”

Indien har en progressiv grundlov og love, som i princippet beskytter kvinder, børn og lavkaster mod vold, udbytning og diskriminering. Det grundlæggende problem er dog, at implementeringen af lovværket er lemfældig, og domfældelsen meget ringe.

En hovedårsag til dette er, at politiet, anklagemyndigheden samt dommer- og embedsstanden er mandsdomineret og med en stor overvægt af mellem- og højkaster, der for manges vedkommende er gennemsyret af patriarkalske og kastebaserede ideologier.

Det kræver en lang og sej kamp at få de forhold og indstillinger, som er årsag til volden, ændret. Og kampen gøres ikke nemmere, efter at Indien har valgt en hindu-nationalistisk regering, hvis grundsyn på kvinders stilling og kastesystemet er meget traditionelt - for at sige det mildt.

I denne situation trænger de kræfter, som kæmper mod kvinde- og kasteundertrykkelse i Indien, al den støtte de, kan få.

Viggo Brun er pensioneret lektor i thai på Københavns Universitet og bosat i Indien i perioden 2005-2011