”Som forældre har vi et stort ansvar for, at det lykkes”

Familien Nording-Grooss føler, at de har fået meget mere tid til at være sammen som familie, når lektierne hver dag er klaret, inden børnene kommer hjem

 Caroline Sofie, 13 år, Nikolaj, 10 år, og deres forældre Thomas og Lene Nording-Grooss er generelt positive over for den nye skolereform. De nyder, at lektierne nu bliver ordnet på skolen.
Caroline Sofie, 13 år, Nikolaj, 10 år, og deres forældre Thomas og Lene Nording-Grooss er generelt positive over for den nye skolereform. De nyder, at lektierne nu bliver ordnet på skolen. . Foto: Leif Tuxen.

Lene Nording-Grooss' to børn er kun nået igennem hele deres nye skoleskema en enkelt gang, men allerede efter en uge med en anderledes og længere skoledag er både voksne og børn meget positivt stemte over for den omdiskuterede skolereform. Og begge skolebørn har været påfaldende friske, når de kom hjem, fortæller deres mor.

”Både min datter og søn har glædet sig til at komme i skole, og de er begge kommet hjem om eftermiddagen med et stort smil på læben, så det har været en rigtig god oplevelse indtil videre,” siger 45-årige Lene Nording-Grooss og fortæller, at især hendes datter har været glad for de mange åndehuller i løbet af skole-dagen, hvor der har været plads til udendørsaktiviteter og idræt:

”Som hun selv sagde, så falder hun ikke i søvn ind over bordet i den sidste time, fordi hun får luft til hovedet i løbet af dagen,” fortæller Lene Nording-Grooss.

Hun og hendes mand, Thomas Nording-Grooss, har gjort meget ud af at forberede deres to børn, Nikolaj og Caroline Sofie på henholdsvis 10 og 13 år, på det nye skoleskema.

”Vi har talt meget om skolereformen det seneste halve år herhjemme, og inden skolestart gjorde vi det banale, at vi holdt en familieaften, hvor vi gik i biffen og bestilte sushi og pizza herhjemme, og så talte vi om, hvordan skolen ville være anderledes i år. Det er enormt vigtigt for os, at børnene har en positiv tilgang til det, og at de ved, hvad der skal ske,” siger Lene Nording-Grooss og understreger, at hun og hendes mand mener, at de som forældre spiller en stor rolle i forhold til at skabe en god skolegang for deres børn:

”Som forældre har vi et stort ansvar for at sætte scenen inden skolestart, og min holdning er, at indstillingen til skolen har stor betydning for, hvilket humør børnene møder op med, og hvordan dagen bliver. Alle har et ansvar for at skabe en god stemning også lærerne. Skolen har mange udfordringer, og det er vigtigt, at børnene møder op med den forståelse, at det her er en lang proces, og at vi alle har et ansvar for at gøre skolen bedre,” siger hun.

”Hvis man som forælder siger til sine børn, at det vel nok er synd for dem, at de nu skal have sådan nogle lange dage, så er der stor sandsynlighed for, at det smitter af på de andre børn og også lærerne.”

Ifølge Lene Nording-Grooss har den største forbedring været, at børnene ikke længere skal lave lektier om aftenen, hvor familien i forvejen har travlt med at få lavet mad og komme af sted til de mange fritidsaktiviteter, som både børn og voksne i familien går til.

I stedet har de haft tid til at være sammen uden at skulle tænke på matematikopgaver og danske stile.

”Det er virkelig rart, og det er dejligt, at vi bare kan bruge tiden på at snakke sammen, spille et spil eller cykle en tur. Det giver en stor frihed. De fleste familier, som vi kender, har travlt og lever i et opskruet hamsterhjul, og jeg er ret overbevist om, at det er de færreste, der kommer til at savne at lave lektier i ulvetimen. Tidligere stod vi jo på nakken af vores børn, når de kom hjem.”

Hun understreger, at det dog ikke betyder, at de som forældre overlader alt ansvaret med lektierne til skolen.

”Men jeg synes, at det er bedre, at det er dem, der er uddannet til at gøre det, som gør det. Men det er da vigtigt, at man ikke bare parkerer ungerne i skolen og forventer, at lærerne klarer det hele.”

Både Lene Nording-Grooss og hendes mand har været positivt indstillet over for skolereformen fra begyndelsen, og de mener også, at samarbejdet med børnenes skole har været rigtig godt indtil videre.

”Jeg skulle lige forstå, hvordan det hele kom til at hænge sammen, og hvem der blev vores børns kontaktlærere, men generelt synes jeg, at det virker, som om at skolen har styr på det. Sådan er det jo ikke på alle skoler, det ved jeg godt,” siger hun og understreger, at hun ikke har de store bekymringer i forhold til sine børns fremtidige skolegang:

”Når man ser skoleskemaerne for første gang, kan man da godt gyse lidt, for det er meget lang tid, de skal være af sted. Men hvis man sammenligner med andre lande, så har danske børn fortsat meget fritid. Vi kender en familie i England, hvor børnene kommer hjem klokken halv seks hver aften og skal lave lektier. Dét lyder hårdt. Men sådan er det jo langtfra herhjemme,” siger hun og tilføjer:

”Jeg er ikke bekymret. Jeg har snarere en tro på, at skolen bliver bedre end sidste år.”