Gode råd til skolestarten

Det er en rigtig god idé at tale med dit barn om den nye hverdag i skolen. Men lad være med at overdramatisere

”Hvis der er et eller andet, som forældrene ikke kan forstå eller er utilfredse med, så bør de ikke dele bekymringerne med deres børn, men i stedet slå på tråden til læreren eller skolelederen,” siger Mogens Schnejder, skoleleder på Nordre Skole i Viborg. Arkivfoto.
”Hvis der er et eller andet, som forældrene ikke kan forstå eller er utilfredse med, så bør de ikke dele bekymringerne med deres børn, men i stedet slå på tråden til læreren eller skolelederen,” siger Mogens Schnejder, skoleleder på Nordre Skole i Viborg. Arkivfoto. .

I denne uge begyndte hverdagen igen for de danske skoleelever. De skal være længere tid i skole, end de var, før de gik på ferie, og som forælder er det vigtigt, at man taler med sine børn om den nye hverdag. Derudover er det afgørende, at man som forælder italesætter den nye dagligdag positivt, fortæller Mogens Schnejder, skoleleder på Nordre Skole i Viborg.

”Man skal sige: Det her bliver vel nok spændende, det glæder vi os til,” fortæller Mogens Schnejder og understreger, at det er vigtigt, at eventuel negativitet over for de længere dage bliver de voksne imellem.

”Hvis der er et eller andet, som forældrene ikke kan forstå eller er utilfredse med, så bør de ikke dele bekymringerne med deres børn, men i stedet slå på tråden til læreren eller skolelederen,” siger han og anbefaler, at man læser bøger om skolestart sammen med sine yngste skolebørn:

”Der er en fantastisk god fortælling, som hedder 'Hvor er ballade-Alfons?', hvor Alfons Åberg ikke kan sove om natten, fordi han skal starte i skole. Næste morgen i skolen, siger læreren, at han heller ikke har kunnet sove, fordi han glædede sig til at møde i skole. Det er en god historie for børnene, fordi de finder ud af, at skolestart er spændende for alle. Jeg kan varmt anbefale den bog, for den rammer på en sød og dejlig måde,” siger Mogens Schnejder.

Når ens barn kommer hjem fra en længere skoledag, skal nærværet være i centrum, mener Camilla Justesen, der er skoleleder og familierådgiver:

”For nogle børn skal der ikke ske andet end at slappe af, spise lidt eftermiddagsmad, være sammen med forældrene, se fjernsyn, læse en bog eller spille et spil. Andre børn vil gerne gå til en fritidsinteresse, fordi de har brug for, at der sker noget helt andet, end det de lavede i skolen.”

Navnlig de ældste elever får længere skoledage, op til 35 timer om ugen, men det skal ikke overdramatiseres:

”Vi ved ikke, hvordan skolen kommer til at være. Før vi som forældre ved, hvad det betyder, skal vi ikke gøre et stort nummer ud af det. Vi skal selvfølgelig snakke med dem om, at de skal have flere undervisningstimer og mere bevægelse. Og så er det det,” siger Camilla Justesen.