Vær god ved din hjerne og styrk hukommelsen

Et mere komplekst liv er en af årsagerne til, at der hvert år kommer cirka 1000 nye tilfælde af danskere, der oplever problemer med hukommelsen. Iris

Mængden af søvn påvirker hjernens evne til at huske nye oplysninger. Mindst otte timers søvn kan forbedre korttidshukommelsen og indlæringsevnen.

Her er ti gode råd, som kan forbedre din evne til at huske

De fleste af os bliver jævnligt irriterede over vores glemsomhed. Nøglerne forsvinder, og postkortet på mors fødselsdag bliver aldrig sendt.

Men selvom der er udviklet mange hukommelsesteknikker, enhver kan lære sig, arbejder de færreste af os aktivt med at huske bedre - modsat lande som Tyskland, hvor hukommelsestræning dyrkes på linje med fodbold og tennis. 

Hvis din hukommelse svigter ofte, kan det være et tegn på stress. Men i de fleste tilfælde kan en række praktiske råd være rigeligt, hvis man ønsker at huske bedre.

Lige fra gammeldags hjernegymnastik som krydsord til en ændring af madvaner kan have stor betydning for huskeevnen. 

Men hvor skal man begynde?

Vi har sammen med en række hukommelseseksperter samlet 10 gode råd til dig, som gerne vil passe godt på din hjerne og ikke mindst hukommelsen.

1. Træn din hjerne. Jo mere du bruger den, desto stærkere bliver den. Lær nye færdigheder såsom at spille et instrument; Udfordr dig selv med skak, sudoku, krydsord og andre "hjernespil"; Søg væk fra rutiner og hen imod afveksling på arbejdet og i dit liv i øvrigt.  

2. Uddan dig selv. Forskning viser, at uddannelse er en af de faktorer, der skærper din hukommelse mest. Og nedbringer risikoen for demenssygdomme. 

3. Motionér. Regelmæssig motion, hvor du får pulsen op, forbedrer omsætningen og effektiviteten i hele kroppen - herunder hjernen - og kan bidrage til at afværge hukommelsestab, som kommer med alderen. Træning gør dig desuden mere vågen og afslappet og kan dermed forbedre din koncentration og indlæringsevne.

4. Reducér stress. Stress kan gøre det vanskeligt at huske, så sørg for også at slappe af, fysisk og mentalt. 

5. Spis sundt. Især fødevarer, der indeholder antioxidanter (for eksempel broccoli, bær og spinat), vitaminer (for eksempel brune ris) samt omega-3 fedtsyrer (fisk) synes at fremme en sund hjernefunktion. Desuden har hjernen behov for energi dagen igennem for at holde blodsukkeret og koncentrationsevnen stabil. Spil hellere fem-seks små måltider i løbet af dagen i stedet for tre store for at undgå store udsving i blodsukkerniveauet. 

6. Sov godt. Mængden af søvn påvirker hjernens evne til at huske nye oplysninger. Mindst otte timers søvn kan forbedre korttidshukommelsen og indlæringsevnen

7. Gentag ting. du har brug for at lære. Sig det højt, syng det, skriv det ned. Jo flere gange du hører, ser eller tænker på noget, jo mere sikkert er det, at du husker det.

8. Gruppér ting. du skal huske. Tilfældige lister, eksempelvis en indkøbsliste, kan være svære at huske, hvis man ikke kategoriserer dem i eksempelvis grøntsager og morgenmad. Så kan du lettere huske, at der i alt er fire grøntsager, du skal have med hjem. 

9. Organisér dit liv. Placer vigtige ting som nøgler, pung og briller på samme sted hver gang. Brug kalenderen i din mobiltelefon til at holde styr på aftaler. 

10. Tro på, at du har en god hukommelse. Selvtillid hjælper faktisk.