Et rigtig godt år for Kristeligt Dagblad

Formanden for Kristeligt Dagblads bestyrelse, Ivar Brændgaard, var optimistisk i sin beretning på generalforsamlingen i aftes

Med en oplagsfremgang på knap to procent trodsede Kristeligt Dagblad i 2014 avismarkedets generelle nedadgående tendens. Ydermere blev 2014 året, hvor læserne for alvor begyndte at abonnere på avisen digitalt. Det digitale oplag udgjorde ved årets udgang cirka syv procent af det samlede oplag. Ingen anden dansk avis har så stor en andel digitale e-aviser af deres oplag som Kristeligt Dagblad.
Med en oplagsfremgang på knap to procent trodsede Kristeligt Dagblad i 2014 avismarkedets generelle nedadgående tendens. Ydermere blev 2014 året, hvor læserne for alvor begyndte at abonnere på avisen digitalt. Det digitale oplag udgjorde ved årets udgang cirka syv procent af det samlede oplag. Ingen anden dansk avis har så stor en andel digitale e-aviser af deres oplag som Kristeligt Dagblad. Foto: Leif Tuxen.

2014 blev endnu et tilfredsstillende og fremgangsrigt år for Kristeligt Dagblad. Ja, faktisk kan vi i dag aflægge et regnskab, som måske er det bedste i avisens og husets historie nogensinde.

Resultatet er opnået, selvom mediemarkedet ikke er blevet nemmere at operere i. Udviklingen går hurtigt, og det er blevet næsten en floskel at sige, at forandring er det eneste konstante i vores tid.

Overalt i medieverdenen forandrer vilkårene sig. Der sker store forskydninger i danskernes måde at bruge ikke bare avis på, men også radio, tv og de digitale medier. Og når det gælder Kristeligt Dagblads Forlag, kan vi også mærke forandringens vinde. Danskerne læser og køber bøger på mange flere nye - og digitale - måder, end vi tidligere har kendt til.

Årets resultat er præget af fremgang på stort set alle forretningsmæssige områder. Fremgang i bladsalg, i annoncesalg, i de digitale medier og - om ikke fremgang - så stabil udvikling for forlaget. Samtidig er resultatet positivt påvirket af en ekstraordinær éngangsindtægt fra mediestøtten samt særligt høje finansindtægter.

Årets resultat blev på 6,7 millioner kroner efter skat på baggrund af en samlet omsætning på næsten 114 millioner kroner.

For at tilpasse virksomheden til de store forandringer i medieverdenen blev forlaget fusioneret ind i avisens selskab i det forgangne år. Det gør det nemmere at arbejde på tværs af huset, og det har styrket den overordnede publicistiske ambition om at udgive avis, digitale medier og bøger med fokus på tro, etik og eksistensforhold.

Abonnement og oplag: Oplagsfaldet for de danske dagblade fortsatte i 2014. For de landsdækkende aviser faldt oplaget med godt seks procent.

Kristeligt Dagblads oplagsudvikling trodsede igen denne nedadgående tendens og voksede i gennemsnit med 1,9 procent til 25.965 daglige eksemplarer.

Ydermere blev 2014 året, hvor læserne for alvor begyndte at abonnere på avisen digitalt.

Dansk Oplagskontrol målte for første gang i det forgangne år den digitale andel af dagbladenes oplag. Kristeligt Dagblads digitale oplag udgjorde ved årets udgang cirka syv procent af det samlede oplag. Ingen andre aviser har så stor en andel digitale e-aviser af deres oplag.

I gennemsnit faldt læsertallet på landsdækkende dagblade med 12 procent fra 2013 til 2014. Kristeligt Dagblads læsertal faldt med bare tre procent fra 104.000 daglige læsere i 2013 til 101.000 læsere i 2014.

Faldet i læsertallet er det mindste fald for landsdækkende dagblade som helhed. Det dækker blandt andet over, at de læsere, der nu kun læser avisens digitalt, ikke tæller med i den måde, som Gallup tæller læsere på.

Artiklen fortsætter under grafikken 

Digitale medier: I årets løb blev der støbt et nyt teknisk fundament for avisens digitale medier. Derudover blev designet på k.dk samt etik.dk, kristendom.dk og religion.dk ændret, så det i højere grad ligner papiravisens og derved sikrer en stærk, fælles identitet mellem net og papir. Det har avisens netbrugere taget godt imod.

De digitale forbedringer afspejlede sig i en markant fremgang i besøgstallene og et hastigt voksende antal digitale abonnenter. Der blev mod årets slutning næsten dagligt slået rekorder i besøgstallet. I december måned fandt hele 580.320 unikke brugere vej til avisens hjemmesider, hvilket aldrig er sket før.

Den voksende trafik til avisens digitale medier kom i årets løb i stigende grad fra mobiltelefoner og tablets, som i dag tegner sig for mere end halvdelen af alle besøg. Samtidig kan det noteres, at mere end halvdelen af alle brugere på nettet er under 40 år, og hele 42 procent af brugerne på nettet er under 30 år.

Gennemsnitsalderen for læserne af papiravisen er højere, men heldigvis når Kristeligt Dagblads forskellige digitale hjemmesider et yngre publikum, hvilket vi er meget glade for.

Annoncesalg: Ikke kun når det gælder oplaget, trodsede Kristeligt Dagblad udviklingen i branchen. Også annoncesalget kunne notere en fremgang. Målt i kroner voksede annoncesalget med seks procent fra 2013 til 2014, mens den samlede annonceomsætning for alle landsdækkende dagblade faldt med otte procent.

Redaktion: Året var præget af fortsat redaktionel udvikling af den daglige avis på både papir og net. I begyndelsen af året blev papiravisen relanceret med fornyet fokus på kultur- og eksistensstoffet, hvilket læserne tog godt imod. Det er fortsat ambitionen at udvikle avisen, så den giver mulighed for større indsigt og fordybelse.

I begyndelsen af februar 2015 udsendte Kristeligt Dagblad som et særligt tillæg til sine abonnenter en såkaldt redaktionel årsrapport for det forgangne år. Her blev der gjort status over redaktionens arbejde i årets løb. Det er planen, at der fremover skal udgives en redaktionel årsrapport hvert år, hvor der gøres rede for avisens redaktionelle bidrag til den offentlige debat.

Der var guld og hæder til Kristeligt Dagblads journalistik, da organisationen Danske Medier i maj 2014 uddelte priser i den årlige designkonkurrence. Kristeligt Dagblad blev tildelt guld for specialhistorien ”En enkeltbillet til Zürich”, der via fortællingen om danskeren Kjeld Rasmussen, der tager til Zürich for at få hjælp til at dø, satte fokus på aktiv dødshjælp.

Avisen fik hædrende omtale for et tema om folkekirkens økonomi og et tema om Søren Kierkegaard.

Kristeligt Dagblads Pris og Initiativpris: Kristeligt Dagblads Pris uddeles til mennesker, der har ydet en særlig indsats inden for det kirkelige, kulturelle og samfundsmæssige område.

Kristeligt Dagblads Pris 2014 gik til litteraturprofessor Erik A. Nielsen for hans omfattende og imponerende firebindsværk om det kristne billedsprog og den kristne retorik.Kristeligt Dagblads Initiativpris, der gives til en eller flere kirkelige nyskabelser, gik i 2014 til to prismodtagere: dels sorggruppearbejdet i folkekirken, dels et projekt ved Sankt Povls Kirke i Korsør, hvor ældre kirkegængere fungerer som mentorer for sognepræstens konfirmander.

Læserrejser og læsermøder:

Kristeligt Dagblad tilbød også i 2014 særlige rejser til læserne. På de 26 rejser, der blev gennemført i årets løb, deltog knap 650 læsere.

Aldrig før har avisen holdt så mange læserarrangementer som i 2014. Årets 45 læserarrangementer blev gennemført forskellige steder i landet og tiltrak i alt knap 1600 læsere.

Distribution: Avisen distribueres fortsat med Post Danmark. Avisens ledelse har en løbende og konstruktiv dialog med postvæsenet om udbringningen, og det er målet at sikre så god en avisdistribution som muligt hver eneste dag. Det lykkes ikke altid for alle, men det er heldigvis kun få abonnenter, der oplever svigt i leveringen.

Mediestøtte: Kristeligt Dagblads økonomi var også i 2014 helt afhængig af den mediestøtte, der tildeles dagbladene fra staten.

Fra og med 2014 er støtten ikke længere bundet op på udgifterne til distribution, men udregnes nu i forhold til de enkelte mediehuses udgifter til produktion af publicistisk indhold.

Ligesom i den gamle distributionsstøtteordning er de mindre, landsdækkende aviser sikret den nødvendige støtte. Kristeligt Dagblads samlede støtte for året var ekstraordinært høj, da avisen fik godtgjort for lidt udbetalt støtte fra tidligere år.

Kristeligt Dagblads Forlag: Kristeligt Dagblads Forlag udgav i 2014 18 nye bogtitler og fire genudgivelser. Forlaget, der har styrket sin position som udgiver af kvalitetslitteratur inden for områderne tro, etik og eksistens samt historie, bidrog også i 2014 positivt til koncernens samlede resultat.

Jeg vil gerne takke bestyrelsen for Kristeligt Dagblads Venner med formand Bjarne Lenau Henriksen i spidsen for deres arbejde, og jeg vil benytte lejligheden til at takke de mange læsere, der støtter opgaven.

Tak!

Der skal også lyde en tak til medarbejdere og ledelse på avisen for endnu en god indsats i et arbejdsomt og krævende år.

Tak til bestyrelsen og repræsentantskabet, men først og sidst tak til de mange læsere og abonnenter, der læser, holder og støtter op om Danmarks mest uundværlige avis.

Læs hele årsrapporten her: