Jagten på Jesus

epa02412067 Members of the Palestinian security forces stands guard atop the Church of the Nativity, revered as the site of Jesus' birth, in the West Bank town of Bethlehem on 25 October 2010. Specialists are preparing to scan the church area and prepare a project for the renovation of the church. It follows an accord signed by the Palestinian Authority and Christian leaders to repair the historic church built on the traditional site of Jesus Christ's birth. EPA/ABED AL HASHLAMOUN

Fødselskirken i Betlehem. Betlehem ligger på Vestbredden, så det er palæstinensiske sikkerhedsvagter, der ses bevogte det hellige sted. Foto: EPAABED AL HASHLAMOUN. / Scanpix

relevante temaer

Thomas fra Nigeria står med den ene fod på et trin i den lille have i Fødselskirken i Betlehem. Hans øjne er lukkede, ansigtet vendt opad, og han vipper frem og tilbage på sin venstre fod, mens han nynner en salme. Til daglig bærer Thomas titlen gæstearbejder på Tel Avivs grøntsagsmarked. I dag er han taget på sin årlige rejse til Betlehem for, som han siger, at "møde sin frelser".

"Det er vigtigt for mig at være her fysisk," siger han og peger på Fødselskirkens mure.

"Jeg føler mig tættere på Jesus både fysisk og åndeligt, når jeg står her, hvor Jesus blev født. Jeg glemmer konflikter, og min tilværelse får de rette proportioner. Det giver mig styrke at stå her 2000 år efter Jesu fødsel, og det gør mig endda i en vis forstand til et bedre og mere komplet menneske," siger han.

Kirken, der blev bygget af Konstantin i år 333 e.Kr., er fyldt med besøgende. Nogle af dem vandrer rundt iagttagende og alene, mens de fordyber sig i kirkens særlige atmosfære. Mosaikkerne, det høje loft, munkene og duften af salvie.

Andre har travlt med at få taget de typiske 'her har jeg været-billeder'. Fødselskirken, der står på den sydlige del af Krybbetorvet, er delt i tre sektioner og bestyres af den katolske kirke, den græsk-ortodokse kirke og den armenske kirke. Hovedattraktionen for de fleste turister er den underjordiske grotte med sølvstjernen og alteret.

Det er stedet, som kristen tradition siden det 2. århundrede har refereret til som Jesu fødested. Uden for kirken er butikkerne pyntet med nisser, lys og dekorationer. Og på torvet står et højt juletræ, der hver eftermiddag tændes ved en særlig ceremoni.

Israels hellige steder er tilløbsstykke for mange tusinde kristne pilgrimme hvert år. Nazaret, Galilæa, Genesaret Sø, Jordanfloden, Fristelsernes Bjerg ved Jeriko og naturligvis også Jerusalem, hvor Jesus blev dømt og korsfæstet.

Men når stærk tro kombineres med dramatiske historiske fortællinger og smukke geografiske områder og gribende bygninger, er det ikke alle kristne, der formår at holde sig inden for den indre freds rammer.

Mange af de kristne, der kommer til Israel for at opleve højdepunkterne i Jesu liv på nært hold, bliver så overvældede, at de rammes af det såkaldte Jerusalem-syndrom.

Det er en slags psykotisk tilstand, hvor personer, der ikke tidligere har haft psykiske problemer, pludselig tror, de befinder sig midt i den bibelske historie og endda anser sig selv for at være blandt hovedpersonerne. Victor Wadhawkar er i dag pensionist, men tidligere arbejdede han i den særlige turistenhed, der tager sig af de kristne turister, der rammes af Jerusalem-syndromet.

Han har rig erfaring og er god for nogle af byens mest underlige historier med tilknytning til turistbranchen.

"Jeg har været med til at indlægge en europæisk mand, der troede, han var Jesus," siger Victor Wad-hawkar.

Manden gik rundt i Jerusalem og lod sig gribe af de betagende omgivelser.

Det kan ske for enhver, men når personer begynder at gå i religiøse og historiske personligheders fodspor, kan det godt blive farligt,# siger den tidligere betjent.

"Vi kender symptomerne. Det kan starte med en lidt munter stemning, hvorefter personen ønsker at være alene. Herfra er der næsten ingen grænser," siger Victor Wadhawkar, der har været med til at jage og arrestere kong David, Jesus, Jomfru Maria og en række andre historiske skikkelser flere gange.

"Det er omgivelserne, der får personerne til at reagere så voldsomt. At stå på de steder, hele det religiøse univers er grundlagt på, er en meget alvorlig sag. For enkelte er det at komme lidt for tæt på historien," siger han.

Men i Det Hellige Land er Jesus stadig først og fremmest inspirationskilde for kristne pilgrimme, der kommer for at vandre på Via Dolorosa, knæle i Gravkirken, eller - som Thomas fra Nigeria - opnå en indre fred ved blot fysisk at være på stederne, som 2000 års kristen tradition er vokset ud fra.

allank.dk

Allan Sørensen

Født 1972. Bachelorgrad i Mellemøststudier og iranske studier. Fast tilknyttet Kristeligt Dagblad siden 2000.Har tidligere arbejdet på TV2's kontor i Jerusalem og som korrespondent for Søndagsavisen. Har desuden arbejdet på dokumentarprojekter og har i 2012 udgivet bogen "Pundik & Krasnik - Og resten af verden". I 2014 udgav Allan Sørensen bogen "At forstå er ikke at tilgive" sammen med den tidligere danske kz-fange Robert Fischermann. Arbejder i øjeblikket med fast base i Jerusalem, men rejser ofte i regionens lande.

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

HJERTET HAR ALTID DET SIDSTE ORD

kr. 249,00 Køb

Mendelssohn: A Midsummer Night's Dream. Piano Concertos

kr. 119,00 Køb

"Eksistens. Hvor går vi hen?". Læserophold på Rønshoved Højskole

kr. 2.595,00 Køb

Efterår på Sicilien

kr. 9.598,00 Køb

Bachs mesterværker

kr. 699,00 Køb

Den tyske hemmelighed - dokumentarfilm

kr. 179,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.