Bør præster døbe nogen, der ikke vil være medlem af folkekirken?

Folkekirkens indvandrerpræst på Fyn har fået påtale fra biskoppen, fordi han har døbt indvandrere, som af særlige grunde ikke ville være medlem af folkekirken. Vi har spurgt en række sognepræster, hvad de ville gøre, hvis nogen ønskede at blive døbt uden at blive medlem af kirken

Hvor vigtigt er det, at man bliver medlem af folkekirken i forbindelse med dåben? Spørgsmålet er blevet relevant, efter indvandrer præst har døbt adskillige, uden at de er blevet medlemmer af folkekirken.
Hvor vigtigt er det, at man bliver medlem af folkekirken i forbindelse med dåben? Spørgsmålet er blevet relevant, efter indvandrer præst har døbt adskillige, uden at de er blevet medlemmer af folkekirken. . Foto: BJARKE ØRSTED/ Denmark.

Når man er folkekirkepræst, så døber man folk ind i folkekirken og ikke ind i andre kirker. Sådan lød budskabet fra Fyens Stifts biskop, Tine Lindhardt, da hun i forgårs havde indvandrerpræsten Massoud Fouroozandeh til tjenstlig samtale.

Han har i løbet af de seneste par år døbt adskillige indvandrere, uden at de efterfølgende er blevet medlemmer af folkekirken. Mange er i stedet blevet døbt ind i kirken Church of Love, hvor han også er præst. Andre sognepræster, der arbejder med indvandrere, har tidligere fortalt, at de af og til også døber folk, som af den ene eller anden grund ikke ønsker at være medlem af folkekirken.

Spørgsmålet om, hvorvidt præster må døbe nogen, uden at de bliver medlem af folkekirken, står endnu uafklaret. Kristeligt Dagblad har spurgt en række forskellige præster, hvordan de ville gribe situationen an, hvis de blev kontakten af en person, der ønsker at blive døbt, men ikke ønsker at blive medlem af folkekirken.

Pernille Østrem, sognepræst i Stefanskirken på Nørrebro i København

Ville du døbe en person, der af den ene eller anden grund ikke ønsker at være medlem af folkekirken bagefter?

Hvis nogen kommer til mig og gerne vil døbes, vil jeg fortælle om, hvad dåben går ud på både spirituelt, praktisk og juridisk. Det betyder, at man bliver medlem af folkekirken og skal betale kirkeskat. Vi skal døbe på et oplyst grundlag. Hvis de kan sige ja til det, bliver de døbt. Om de så melder sig ud bagefter, blander jeg mig ikke. Men hvis de heller vil være med i en anden kirke, ville jeg opfordre dem til at blive døbt der i stedet.

Jeg har aldrig selv stået i situationen og ville stille mig undrende over for, hvad jeg skulle gøre. Når man døber folk, er der en automatik, der går i gang, hvor man bliver medlem af folkekirken. Jeg ville ikke vide, hvilke knapper jeg skulle trykke på, hvis jeg skulle døbe, uden at personen derefter blev medlem af kirken.

Kan du forestille dig en situation, hvor du vil gå på kompromis med den formelle dåbsprocedure og døbe folk uden at sørge for, at de vil blive meldt ind?

Som udgangspunkt kan jeg ikke se situationen for mig, hvor jeg vil overskride de formelle regler ved dåben. Det må være sådan, at man bliver medlem af den kirke, man bliver døbt i efter endt dåbsoplæring. Men jeg skal ikke afvise, der er problemstillinger i spørgsmålet, som jeg bare ikke er stødt på endnu, og som vil gøre, at man bliver nødt til at gå på kompromis.

Per Bohlbro, sognepræst i Grønnevang Kirke og præst for asylansøgere, der sidder i fængslet Ellebæk ved Sandholmlejren:

Ville du døbe en person, der af den ene eller anden grund ikke ønsker at være medlem af folkekirken bagefter?

Hvis vedkommende vil døbes og føler, at det er akut, og der ikke er præster fra andre kirkesamfund i nærheden, hvor vedkommende kunne føle sig mere hjemme, så er jeg først og fremmest kristen, og så døber jeg.

Min praksis er blandt asylsøgere og indsatte i asylfængslet, som oftest bliver sendt ud af landet, og i den sammenhæng er det absurd at skulle døbe dem ind i folkekirken. Jeg har døbt en asylsøger, som var gennem et dåbsforløb, men som nu er frihedsberøvet, og hans sag er endnu ikke afklaret. Det giver ingen mening, at han skal meldes ind i folkekirken, medmindre han ender med at blive i Danmark.

Når jeg møder mennesker, som søger efter den kristne tro, så døber jeg dem og følger dåbsritualet, men jeg går ikke mere ind i, hvad der siden sker. Det er den kristne dåb, der er afgørende, ikke om man er medlem af den lutherske kirke. Jeg er selv taknemlig for kirken, men når det gælder asylsøgere, må vi tænke i en større sammenhæng.

Hvad skulle der til for, at du ville nægte at døbe et menneske?

Det skulle være, hvis vedkommende ikke kunne forlige sig med folkekirken, og der var en anden kirke, der ville passe bedre. Jeg har mødt en mand fra Mellemøsten, som var blevet døbt, men som ikke brød sig om de skandinaviske folkekirker, fordi han ikke mente, at de gjorde nok for de kristne i Mellemøsten. Hvis der var et andet kirkesamfund, for eksempel pinsekirken, hvor vedkommende følte sig mere hjemme, så ville jeg klart sige, at vedkommende skulle gå derhen.

Birgitte Graakjær Hjort, sognepræst i Christianskirken i Aarhus.

Ville du døbe en person, der af den ene eller anden grund ikke ønsker at være medlem af folkekirken bagefter?

Det ville jeg ikke. Helt grundlæggende mener jeg, at hvis man er folkekirkepræst, kan man ikke med rimelig døbe nogen ind i andre kirkesamfund. I folkekirken døber man folk ind i folkekirken. Alt andet vil være utroværdigt. Det hænger sammen med, hvad dåb er for en handling. Dåb er en vigtig handling for os i folkekirken. Den er indgangen til et fællesskab, ikke kun med Gud, men også med de andre mennesker i kirken. Som præst må man ikke skabe uklarhed om den sammenhæng.

Hvis en præst begynder at døbe ind i andre kirkesamfund end folkekirken, skaber man en uklarhed. Man er firmaets mand, når man er folkekirkepræst, og det betyder, at man må stå ved det, som folkekirken er og står for. Ikke mindst når det gælder noget så essentielt som dåb.

Hvad vil du sige til en person, der ønsker at blive døbt uden at blive medlem?

Jeg ville fortælle om goderne ved at være medlem af folkekirken. Og så vil jeg spørge nysgerrigt ind til, hvad der får personen til at ønske at blive døbt i folkekirken uden at ville være medlem af kirken. For jeg synes, at de to ting hænger helt uløseligt sammen. Et ønske om at blive døbt af en dansk folkekirkepræst kan i sagens natur ikke stå i modstrid med at ville være med i folkekirken. En dåb er knyttet til et medlemskab.

Jens Kaltoft, sognepræst i Skt. Knuds Kirke i Knudsker på Bornholm

Ville du døbe en person, der af den ene eller anden grund ikke ønsker at være medlem af folkekirken bagefter?

Det kan ikke lade sig gøre, at jeg som folkekirkepræst døber en person, uden vedkommende bliver medlem af kirken. I det øjeblik jeg døber en person, bliver vedkommende automatisk medlem af folkekirken. Reglerne siger, at dåbsattesten er en indmeldelse i folkekirken. Om personen så efterfølgende melder sig ud igen, kan jeg ikke blande mig i.

Massouds Fouroozandehs situation er derimod anderledes, fordi han også er ansat i en anden kirke end folkekirken.

Kunne du finde på at foretage en dåb i et andet kirkesamfund, hvis nogen beder dig om det?

Nej. Det må jeg ikke som præst i folkekirken.